آموزش بیس بال

مطالب این مجموعه از دو وب سایت

فدراسیون بیس بال جمهوری اسلامی ایران

و همچنین وب سایت معظم بیس بال گیلان تهیه شده است.

 تاریخچه بیس بال :

یسبال نوعی ورزش گروهی است كه با چوب و توپ توسط ۹ بازيكن در يک زمين چمن بازی می‌شود. بيسبال در قرن نوزدهم از ورزش انگلیسی کریکت ريشه گرفته است.

بيسبال از بازی‌های متعددی كه با چوب و توپ بازی می شدند اشتقاق پيدا كرده‌است. از جمله اين بازی ها می توان به ورزش قديمی راوندر كه در امریکای شمالی بازی می‌شد، ورزش انگليسی کریکت و ورزش بسيار قديمی رومانیایی اُينا نام برد.

 

نخستين مسابقه ورزش مدرن بيسبال كه در اسناد نوشتاری گزارش شده‌است، به مسابقه‌ای‌ در ۴ ژوئن ۱۸۳۸ در بیچ ویل،انتاریو، کانادا مربوط می‌شود.

 

بيسبال در دهه ۱۸۶۰ حالت نيمه‌حرفه‌ای پيداكرد. نخستين تيم كاملا حرفه‌ای بيسبال در ايالات متحده، تيم سينسيناتی رد استاكينگز بود كه در ۱۸۶۹ تشكيل‌شد.


 

لیگ برتر بیسبال امریکا

 

ام ال بی يا ليگ برتر بيسبال امريكا (Major League Baseball) مهمترین لیگ حرفه ای بیسبال در امریکای شمالی است که كه هم‌اكنون با بيست‌و‌نه تيم آمریکایی و یک تيم کانادايی برگزار می‌شود. این مسابقات در ۱۸۷۶ آغاز شد. ام‌ال‌بی اولين ليگ ورزشی واقعی در ايالات متحده بود و تا سال ۱۹۷۲ بيشترين تماشاگران تلويزيونی را داشت. در این سال تعداد تماشاچیان ان اف ال (ليگ فوتبال امریکایی) از این مسابقات بیشتر شد. از ۱۹۷۲ به‌بعد نیز ام‌ال‌بی همواره پس از ان‌اف‌ال دومين ليگ پربيننده در امریکای شمالی بوده است.

 

در سال ۲۰۰۷ ميانگين تماشاگران هر بازی اين مسابقات بيش از سی‌و‌دو هزار نفر بود و مجموع تماشاگران ۲۴۳۱ مسابقه آن به بيش از هفتاد‌و‌نه و نيم ميليون نفر رسید. و با فاصله‌ای زياد پربيينده ترين ليگ ورزشی دنيا لقب گرفت. اين درحالیست كه هفده ليگ كوچكتر بيسبال اين كشور هم بيش از چهل ميليون تماشاگر در سال دارند.

 

این ورزش در بسياری از نقاط دنيا به‌ويژه امریکای شمالی و مركزی و شرق آسيا بسيار پرطرفدار است.

 

بيسبال ورزش ملی يا پرطرفدار ترین ورزش ایالات متحده امریکا، کوبا، پورتوریکو، دومینیکن، پاناما، نیکاراگوا، ونزوئلا در قاره امريكا و همچنين ژاپن، کره جنوبی و تایوان در آسيا است.

 

بیسبال در آسیا

 

ژاپن يكی از اولين كشورهایی بود كه بیسبال به آن راه‌يافت. بیسبال خیلی زود مهمترين ورزش گروهی ژاپن شد. در سال ۱۹۳۶نیپون بیسبال لیگ شروع به‌كار كرد. ۸۶۴ مسابقه اين ليگ در سال ۲۰۰۶ بيش از بیست ميليون و چهارصد هزار تماشاگر داشت و چهارمین ليگ پرتماشاگر دنيا بود

 

ژاپنی‌ها و امریكایی‌ها اين ورزش را به ديگر كشورهای شرق آسیا هم بردند و بیسبال به‌سرعت ورزش گروهی اولکره جنوبی و تایوان شد. ليگ حرفه‌ای بیسبال در کره‌جنوبی از ۱۹۸۲ و در تایوان از ۱۹۹۰ شكل گرفت.چین و اسراییل هم دو كشور آسیايی دیگری هستند كه به ترتیب در ۲۰۰۳ و ۰۰۷ لیگ حرفه‌ای بیسبال را تشكيل دادند.

 

بيسبال در سال ۱۹۹۴ وارد بازیهای آسیایی هم شد. ژاپنی‌ها اين رشته را در تقویم مسابقات هیروشیما قرار دادند، سه دوره اول اين مسابقات با قهرمانی تيم ملی ژاپن به پايان رسيد، اما در آخرين دوره مسابقات در سال ۲۰۰۶ تيم ملی بيسبال تايوان با شكست پنج تيم ديگر شركت‌ كننده (ژاپن، كره‌جنوبی، چين، تایلند، فیلیپین) به قهرمانی رسيد.

 

بیسبال در المپیک

 

ازالمپيک ۱۹۹۶ آتلانتا دو رشته ورزشی بيسبال و سافت بال در تقويم المپيک قرار گرفتند و مقررشد تا مسابقات سافت‌بال در گروه بانوان و بيسبال در گروه آقايان برگزار شود.

 

اما در جلسه سال ۲۰۰۵ کمیته بین المللی المپیک در سنگاپور برای تعيين ميزبانی المپیک ۲۰۱۲ اين دو رشته اولين قربانيان سياست كاهش و جلوگيری از گسترش تعداد ورزش‌كاران و مسابقات و رشته‌های ورزشی المپيک شده و از برنامه مسابقات المپيک لندن حذف شدند. در المپیک‌های بعدی برای برگزاری مسابقات اين دو رشته ورزشی رأی‌گيری به‌عمل خواهد آمد.


پیدایش  بیسبال در جهان:


الکساندر کارترایت، مخترع بازی مدرن بیسبال است
بيسبال از بازی‌های متعددی كه با چوب و توپ بازی می شدند اشتقاق پيدا كرده‌است.از جمله اين بازی ها می توان ورزش قديمی راوندر كه در امریکای شمالی بازی می‌شد، ورزش انگليسی كريكت و ورزش بسيار قدیمی رومانيائی اُينا را نام برد.

نخستين مسابقه ورزش مدرن بيسبال كه در اسناد نوشتاری گزارش شده‌است، به مسابقه‌ای‌ در ۴ ژوئن ۱۸۳۸ در بيچ‌ويل، انتاريو، كانادا مربوط می‌شود.

بيسبال در دهه ۱۸۶۰ حالت نيمه‌حرفه‌ای پيداكرد. نخستين تيم كاملا حرفه‌ای بيسبال در ايالات متحده، تيم سينسيناتی رد استاكينگز بود كه در ۱۸۶۹ تشكيل ‌شد.

لیگ برتر بیسبال آمریکا

ام‌ال‌بی يا ليگ برتر بيسبال امريكا (Major League Baseball) مهمترین لیگ حرفه‌ای بیسبال در آمریکای شمالی است.

بيسبال در خارج از امريكا

نخستين ليگ رسمی بيسبال در خارج از امريكا و كانادا سال ۱۸۷۸ در كوبا شكل گرفت. کوبائیها سابقه‌درخشانی در بیسبال دارند و تيم‌ملی آنها از هنگام شروع مسابقات بين‌المللی در اواخر دهه ۱۹۳۰ همواره يكی از قويترين تيم های دنيا بوده‌است.

ليگ‌های حرفه‌ای بيسبال پس از جنگ جهانی اول در كشورهای ديگری هم آغاز به‌كار كردند. از جمله؛

    * هلند(۱۹۲۲
    * استراليا(۱۹۳۴)
    * ژاپن(۱۹۳۶)
    * پورتوريكو(۱۹۳۸)

ايتاليا در سال ۱۹۴۸ دومين كشور اروپايی شد كه ليگ بيسبال را در كشور خود برگزار می‌كرد. بعد از جنگ جهانی دوم بيسبال در بسياری از كشورهای آمریکای مرکزی و كشورهای حوزه دریای کارائیب طرفداران زيادی يافت. برجسته‌ترين ليگ‌های بیسبال در آمریکای لاتین؛

    * مکزیک ۱۹۴۵
    * ونزوئلا در ۱۹۴۸
    * دومینیکن در ۱۹۵۱

از دهه هفتاد رقابت‌های كارائيب بنيان‌نهاده‌شد، مسابقاتی كه ميان تيم‌های برتر چهار کشور حاشیه دریای کارائیب؛ مكزيک، دومینیکن، كوبا و ونزوئلا برگزار می‌شود.

بيسبال در آسيا

یو درویش بازیکن محبوب ایرانی-تبار در لیگ ملی ژاپن

ژاپن يكی از اولين كشورهایی بود كه بیسبال به آن راه‌يافت. بیسبال خیلی زود مهمترين ورزش گروهی ژاپن شد. در سال ۱۹۳۶ نیپون بیسبال ليگ شروع به‌كار كرد.[۱] ۸۶۴ مسابقه اين ليگ در سال ۲۰۰۶ بيش از بیست ميليون و چهارصد هزار تماشاگر داشت و چهارمین ليگ پرتماشاگر دنيا بود(پس از ام‌ال‌بی، ان‌بی‌ای و ان‌اف‌ال سه ليگ امريكایی بیسبال، بسكتبال و هاكی روی یخ).

ژاپنی‌ها و آمریكایی‌ها اين ورزش را به ديگر كشورهای شرق آسیا هم بردند و بیسبال به‌سرعت ورزش گروهی اول کره‌جنوبی و تایوان شد. ليگ حرفه‌ای بیسبال در کره‌جنوبی از ۱۹۸۲ و در تایوان از ۱۹۹۰ شكل گرفت. چین و اسرائیل هم دو كشور آسیايی دیگری هستند كه به ترتیب در ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷ لیگ حرفه‌ای بیسبال را تشكيل دادند.

بيسبال در سال ۱۹۹۴ وارد بازی‌های آسیایی هم شد. ژاپنی‌ها اين رشته را در تقویم مسابقات هیروشیما قرار دادند، سه دوره اول اين مسابقات با قهرمانی تيم ملی ژاپن به پايان رسيد، اما در آخرين دوره مسابقات در سال ۲۰۰۶ تيم ملی بيسبال تايوان با شكست پنج تيم ديگر شركت‌ كننده (ژاپن، كره‌جنوبی، چين، تايلند، فیلیپین) به قهرمانی رسيد.

محبوبيت

این ورزش در بسياری از نقاط دنيا به‌ويژه آمریکای شمالی و مركزی و شرق آسيا بسيار پرطرفدار است.

بيسبال ورزش ملی يا پرطرفدار ترین ورزش ایالات متحده آمریکا، كوبا، پورتوريكو، دومینیکن، پاناما، نيكاراگوئه، ونزوئلا در قاره امريكا و همچنين ژاپن، كره جنوبی و تايوان در آسيا است.

بيسبال در المپیک

از المپيک ۱۹۹۶ آتلانتا دو رشته ورزشی بيسبال و سافت‌بال در تقويم المپيک قرار گرفتند و مقررشد تا مسابقات سافت‌بال در گروه بانوان و بيسبال در گروه آقايان برگزار شود.

اما در جلسه سال ۲۰۰۵ کمیته بین‌المللی المپيک در سنگاپور برای تعيين ميزبانی المپيک ۲۰۱۲ اين دو رشته اولين قربانيان سياست كاهش و جلوگيری از گسترش تعداد ورزش‌كاران و مسابقات و رشته‌های ورزشی المپيک شده و از برنامه مسابقات المپيک لندن حذف شدند. در المپیک‌های بعدی برای برگزاری مسابقات اين دو رشته ورزشی رأی‌گيری به‌عمل خواهد آمد.



هیج مقاله ای در این دسته موجود نیست ، اگر نام زیر دسته ها نمایش داده می شود، آن ها شامل مقالاتی هستند.