هنر مهندسی ذهن - NLP

هنر مهندسی ذهن

NLP دانشی است که این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در تعریف ساده NLP باید گفت که NLP مطالعه قدرت های ذهنی انسان است و به عینیت در آوردن آنها با آموختن تکنیکهایی که براساس پیش فرض و نظریات خاص است.

پایه گذار این علم ریچارد بندلر دانشجوی رشته ریاضی دانشگاه کالیفرنیا است.

بندلر حدود 30 سال پیش این دانش جدید را طراحی کرد. بندلر تلاش کرد تا جوابی برای پرسش های تکراری بشر پیدا کند. پرسش هایی نظیر اینکه چرا عده ای از مردم شاد، سالم و ثروتمند هستند و عده ای دیگر فاقد چنین خصوصیات و امکاناتی هستند. او برای بدست آوردن پاسخ این سوالات شروع به بررسی و مقایسه اصول پایه ای رفتار، نوع تفکر و جهان بینی دو گروه آدمهای موفق و ناموفق کرد.

با شروع تحقیقات و مطالعات بندلر، دانشمندان دیگر به این نهضت پیوستند. تحقیقات این افراد این مطلب را آشکار کرد که بررسی و دیدن صفات ظاهری افراد برای شناخت آنان کافی نیست. بلکه باید به داخل وجود دیگران نفوذ کرد تا متوجه چرایی اعمال و طرز فکر آنها شد. نتایج تحقیق این گروه شگفت انگیز بود. آنها به این نتیجه رسیدند که اگر افراد جامعه الگوهای فکری خاص داشته باشند و یکسری نکات را رعایت کنند، حتماً به موفقیت خواهند رسید.

 

پیروان NLP سعی می کنند با الگوبرداری از آدمهای موفق، رمز موفقیتشان را بفهمند. آنها با دقت و بررسی در افکار و اعمال انسانها به نتایج جالبی دست پیدا کردند. از جمله دستاوردهای آنان این نکته بود که انسانهای ناموفق غالباً افرادی هستند که از کاه کوه می سازند. اینان توانایی و استعداد خود را نمی شناسند و به جای تلاش کردن، سعی می کنند رویدادها و حوادث زندگی را عامل شکست خود بدانند. بعنوان مثال اگر یک بار شکست بخورند به توانایی خود شک می کنند و به همین دلیل ترس از شکست باز هم شکست می خورند.

براساس تعالیم NLP آدمهای موفق کسانی هستند که به توانایی خود ایمان دارند. آنها معمولاً کوه مشکلات را همچون کاهی می بینند. آنان هرگز با دیدن موانع یا رویارویی با شکست، ناامید نمی شوند و هیچگاه دست از تلاش بر نمی دارند.

 

در واقع NLP هنر کوشیدن و تلاش کردن را آموزش می دهد و با نشان دادن الگوی انسان های موفق و نشان دادن عوامل موفقیتهای آنها این نکته را گوشزد میکند که ماهم می توانیم موفق بشویم، مشروط براینکه با دقت و حوصله نکات ظریف زندگی را رعایت کنیم تا به موفقیت برسیم.

 

…برنارد شاو می گوید: وقتی جوان بودم، متوجه شدم از هر ده کاری که انجام می دهم نه بار با شکست روبرو می شوم. اما چون نمی خواستم تسلیم مشکلات شوم، پس هر کار را ده بار انجام دادم تا به موفقیت برسم.

NLP می گوید که بدون آگاهی از قانون معنویت نمی توان در بازی زندگی برنده شد. باید ایمان داشت که قادر به پیروزی هستیم. با این ایمان استعدادها و توانایی ها رشد پیدا می کند و همین عامل موفقیت است.

…پتر کبیر درباره دلیل موفقیت هایش می گوید: آنقدر شکست خوردم تا راه شکست دادن را آموختم. 

 

منبع : دکتر فتخ زاده

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت چهارم

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت سوم

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت دوم

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت اول