آرتیشو

آرتیشو  
 
     
 
 
 
 
 
 
 
   
   
 
آرتیشو، گیاهی است علفی و دارای ساقه زیرزمینی دائمی که در سبزیکاری به عنوان گیاه دو یا سه ساله کشت می شود. محل اصلی و اولیه این گیاه را نواحی مدیترانه، جنوب اروپا و شمال آفریقا می دانند. از زمان های قدیم رومی ها و یونانی ها آن را خوب می شناخته و کشت می کردند.برگ های بلند این گیاه که به ۱۰۰ تا ۱۵۰ سانتیمتر می رسند مستقیما از ریشه خارج شده، در حالی که برگ های کوچک تر آن روی ساقه های هوایی حامل گل قرار دارند. 
رنگ برگ ها خاکستری مایل به آبی بوده و دارای بریدگی های زیاد است. پشت برگ ها سفید و کرک دار هستند.گل آرتیشو، مرکب از تعداد زیادی گل های کوچک آبی و بنفش است که روی یک طبق گوشتی کنار یکدیگر قرار گرفته و روی یک دمگل واقع شده اند.
آب و هوا و خاک؛ ریشه آرتیشو، به سرما مقاوم بوده ولی قسمت هوایی آن بیش از چند درجه زیر صفر را تحمل نمی کند. این گیاه دراثر سرمای شدید و یخبندان خشک شده، از بین خواهد رفت.به طور کلی، آرتیشو، گیاه زمستان های معتدل و تابستان های خشک است. این گیاه در مناطقی که دارای سرمای شدید باشند به صورت گیاه یک ساله کاشته می شود. برداشت آرتیشو، در دوره محدودی تا اوایل پاییز انجام می گیرد. گرمای زیاد موجب بازشدن برگچه هایی که قسمت خوراکی گل را تشکیل می دهند، می شود و از مرغوبیت محصول می کاهد.
 
 
 
  روزنامه کارگزاران

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید