باغ ناحیه ایران و تورانی

باغ ناحیه ایران و تورانی  
 
     
 
 
 
 
 
 
 
   
   
 
كلكسیون گیاهی منطقه رویشی ایرانی - تورانی یكی از قسمتهای باغ گیاهشناسی ملی ایران می باشد . این كلكسیون با هدف جمع آوری ، پرورش ، حفظ و در معرض نمایش قرار دادن گیاهان معرف و مهم ناحیه رویشی ایرانی - تورانی در جهت رفع نیازهای آموزشی و تحقیقاتی افراد مختلف ایجاد و در حال اجرا می باشد. این ناحیه بخش وسیعی از ایران را دربرمی گیرد كه از شمال به كوهپایه های سلسله جبال البرز و كوههای شمالی خراسان ، از جنوب به منطقه صحرایی - سندی ، از شرق به مرز كشورهای افغانستان و پاكستان و از غرب به سلسله جبال زاگرس محدود می باشد. 
این منطقه بر حسب ارتفاع از سطح دریا به دو بخش كوهستانی و دشتی تقسیم می شود . بخش دشتی دارای ارتفاع بین ۱۵۰۰ -۸۰۰متر می باشد. متوسط بارندگی در این منطقه ۲۵۰ میلیمتر بوده ، در حالی كه در برخی از نقاط حداكثر بارندگی ۵۰ میلیمتر گزارش گردیده است. متوسط دمای حداكثر گرمترین ماه سال بین ۴۰-۳۰ درجه سانتیگراد ومتوسط دمای حداقل سرد ترین ماه سال تا ۵ – درجه سانتیگراد متغیر است . 
پوشش گیاهی ناحیه ایرانی- تورانی غالبا"شامل گونه های درمنه دشتی( Artemisia sieberi )است. علاوه بر آن گونه های مختلف از جنس گون (Astragalus )، قیچ ( Zygophylum)، پرند ( Pteropyrum) و … در نواحی مختلف حضور دارند.كویرها ، بیابانها ، شوره زارها و تپه های شنی بخش مركزی ایران در این منطقه قرار دارند. 
در این طرح ضمن ایجاد پیاده روها جهت تفكیك اجتماعات گیاهی و جاده های دسترسی اقدام به احداث دریاچه نمك گردید .در اطراف دریاچه گونه های شورپسند عمدتا" از خانواده Chenopodiaceae) )كاشته شده است . همچنین ۲۳ اجتماع گیاهی معرف ناحیه دشتی ایرانی- تورانی در كلكسیون در نظر گرفته شده است كه تاكنون حدود ۴۰ گونه گیاهی از مهمترین گیاهان معرف اجتماع در كلكسیون كاشته و استقرار یافته است . 
اسامی تعدادی از گیاهان به شرح زیر می باشد : 
▪ Seidlitzia rosmarinus 
▪ Halocnemum strobilaceum 
▪ Salicornia herbacea 
▪ Ephedra strobilacea 
▪ Pteropyrum olivieri 
▪ Noaea mucronata 
▪ Astragalus gossypinus 
▪ Atriplex verrucifera 
▪ Nitraria schoberi 
▪ Atriplex leucoclada
 
 
 
  باغ گیاه شناسی ملی ایران

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library آموزش یوگا - دنیای پر رمز و راز خواب

insert_link

local_library آموزش یوگا - یوگا و درمان سردرد

insert_link

local_library آموزش یوگا - مبحثی در شناخت تمرکز و تربی

insert_link

local_library دستورالعمل های استيل شروع ، قدمها و پرتا