تنباکوی کوهی

تنباکوی کوهی  
 
     
 
 
 
 
 
 
 
   
   
 
▪ Arnica montana 
تنباکوی کوهی از گذشته‌ی دور به عنوان درمان خانگی ضربدیدگی‌ها و کشیدگی رباط‌های مفصلی، بخصوص در مناطق کوهستانی اروپا که حادث شدن چنین صدماتی فراوان و معمول است، شهرت و اعتبار داشته است. جالب اینکه تنباکوی کوهی در نواحی کم شیب کوهستانی بهتر رشد می‌کند و به این ترتیب در دسترس افرادی که از بلندی سقوط می‌کنند، قرار دارد .
استعمال خارجی پماد گیاه التهاب و تورم را کاهش می‌دهد. در آلمان این گیاه از اجزای اصلی چندین داروی مسکن است که استعمال خارجی دارند. البته گل‌های تنباکو کوهی می‌توانند سبب التهاب در پوست‌های بسیار حساس شوند. این گیاه شاید شناخته شده‌ترین داروی پزشکی هومئوپاتی باشد که در شکل‌های قرص، کرم و تنتور مورد استفاده قرار می‌گیرد. هومئوپات‌ها و گیاه‌پزشکان هر دو بر این عقیده‌اند که پماد این گیاه نباید بر روی قسمتی از پوست بریده یا خراشیده شده است، اما از دوزهای بسیار کم آن در درمان‌های پزشکی هومئوپاتی استفاده می‌شود و به عقیده‌ی پزشکان هومئوپات، استفاده از این گیاه در ضربدیدگی باعث کاهش شوک ناشی از صدمه می‌شود .
دوز کم این گیاه توانایی تحریک نیروی خود ترمیمی بدن را دارد و بعد از وضع حمل، جراحی و کشیدن دندان، استفاده از آن کمک به بهبود سریع می‌نماید. 
زمانی از برگ‌های خشک آن به جای تنباکو استفاده می‌شده است. ‌به همین دلیل به آن تنباکوی کوهی گفته می‌شود .
● زیستگاه طبیعی :
تنباکوی کوهی در مرغزارها، جنگل‌های کوهستانی اروپای مرکزی و سیبری و در ارتفاعات ۱۲۰۰ تا ۲۸۰۰ متری به طور طبیعی و خودرو می‌روید. تنباکوی کوهی در خاک‌های رسی و شنی در محل‌های آفتابی خوب رشد می‌کند. در بعضی از قسمت‌های اروپای مرکزی این گیاه برای مصرف گیاه درمانی کشت می‌شود.
● مشخصات ظاهری :
تنباکوی کوهی گیاه بادوام معطری است که دارای بوته‌های نرم و برگ‌های بیضی شکل، کرکی و تیغ دار به رنگ سبز روشن است که روی زمین قرار می‌گیرند. ساقه‌ی آن سی تا شصت سانتی‌متر طول دارد، کرکی است و یک تا دو جفت برگ بدون ساقه،‌ در اندازه‌ی کوچکتر دارد که در جهت‌های مخالف یکدیگر رشد می‌کنند. گل‌های زرد نارنجی شبیه گل آفتابگردان آن که بوی بسیار مطبوعی نیز دارند، در اواسط تا اواخر تابستان ظاهر می‌شوند. گلبرگ‌های آن که با کرک‌های پشمی و نرم پوشیده شده‌اند، در نوک، فرورفتگی پیدا می‌کنند .
 
 
 
  iran۴me

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید