خزه اسپانیایی چیست؟

خزه اسپانیایی چیست؟  
 
     
 
 
 
 
 
 
 
   
   
 
بسیاری از مردم در نیمه کره غربی ، خزه اسپانیایی را دیده اند بی آنکه براستی بدانند چیست؟ در جنوب آمریکای شمالی ، خزه اسپانیایی به شکل نوارهایی دراز و خاکستری رنگ دیده میشود که از شاخه های بلوط، کاج و سرو آویخته شده است.
نکته جالب و شگفت آور اینجاست که خزه اسپانیایی نه (خزه) است نه (اسپانیایی) است ! این (خزه ) در واقع گیاه گلداری است که به خانواده آناناس تعلق دارد و در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر که هوائی مرطوب دارند می روید.
کسی نمیداند که چرا نام (خزه اسپانیایی) را بر این پدیده طبیعی داده اند. چون نامهای دیگری مانند ریش پیرمرد، یا خزه جنوبی یا خزه فلوریدایی نیز بر آنها نهاده شده بوده است.
تخمهای این گیاه را باد به پوسته زبر تنه و شاخه های درختها می رساند، آنها نیز در همانجا می مانند و جوانه می زنند. این گیاه غذایش را از هوا و گرد و غبار تامین میکند و از درخت فقط به عنوان منزلگاه یا تکیه گاهی برای رشد خود استفاده میکند.
برگهای دراز و باریک این گیاه را پرزهای ریزی پوشانده است که رطوبت لازم را برایش جذب میکند. گلهای این گیاه، کوچک اند. وقتی خزه اسپانیایی را خشک و نگهداری میکنند، موی نباتی نامیده میشود از این مو برای پر کردن تشک، لحاف ، بالش ، زین و انواع اسباب بازی استفاده میکنند.
برای بدست آوردن این موی نباتی ، پوشش خاکستری بیرون آن را در آب می خیسانند یا می کوبند. سپس نسجهای سخت باقیمانده را در آفتاب خشک می کنند یا جائی که رنگشان تقریبا سیاه شود.
یکی از مشکلاتی که در استفاده از خزه اسپانیایی وجود دارد این است که گیاه مزبور در فصل زمستان مخصوصا" در برخی از مناطق جنوب امریکا به محل خوبی برای زندگی شپشه قوزه پنبه تبدیل میشود.

http://www.danestanihay.mihanblog.com/Cat/۱۳.aspx
 
 
 
  مطالب ارسال شده به آفتاب

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library مدیتیشن چیست؟

insert_link

local_library ماهیت انرژی مثبت چیست؟

insert_link

local_library متد سیلوا چیست؟

insert_link

local_library مرطوب‌کننده‌ پوست چیست؟