سانس ویریا

سانس ویریا  
 
     
 
 
 
 
 
 
 
   
   
 
زبان مادر زن Sansevieria گیاهان این جنس گیاهانی دائمی و همیشه سبز و ریزوم ( ساقه زیر زمینی ) داری از خانواده Liliaceae بوده و تقریبأ دارای شصت گونه میباشند كه چند گونه از آنها دارای برگهای زیبا بوده و مناسب كاشت در خانه و آپارتمان می باشند . 
● Sanseveria trifaciata : 
این گیاه بومی افریقا بوده و دارای برگهای بسیار كشیده ، كلفت ، شمشیر مانند می باشد و نظر به شباهت آن به مار آنرا گیاه مار Snak plant نیز می نامند ویكی از مناسبترین گیاهان برای آپارتمان های شوفاژ دار می باشد . برگهای این گیاه كه مستقیمأ از روی ریزومها خارج میشود سبز زیتونی و با نوارهای عرضی سبز پررنگ می باشد و طول آن گاهی تا ۱۲۰ سانتیمتر میرسد و گلهای خوشه ای كوچك سفید رنگ آن بر روی ساقه های باریك و بلند ظاهر می شود . این گیاه به بی آبی بسیار مقاوم است در زمستان حرارت ده درجه و حتی هفت درجه را بخوبی تحمل می كند . 
رشد آن نسبتأ كند می باشد و در هر سال تعداد كمی برگ میدهند و این گیاه به مخلوطی از خاك برگ و ماسه احتیاج دارد و بهتر است كه هر دو سال یكبار گلدان آن عوض شود . به آبیاری كم و منظم و نور كافی در تابستان و آبیاری فاصله دار در زمستان نیاز دارد در تابستان برگها باید با آب ولرم و اسفنج شستشو شود ، این گیاه را میتوان در مكانهای نسبتأ سایه دار نگاهداری نمود . باید به گیاه از فروردین تا شهریور كود شیمیائی رقیق داد . 
Sansevieria trifaciata Var. Laurentii علاوه بر نوارهای عرضی كناره برگهای آن طلائی كم رنگ است كه بسیار زیبا میباشد. گونه S . hahnii كه بومی استوای شرقی افریقائی می باشد كوتاه بوده و طول آن به ۲۰ سانتیمتر میرسد برگها تقریبأ سه گوش بیضی شكل و تقریبأ ۱۲ سانتیمتر طول و حدود ۷ سانتیمتر عرض دارند رنگ برگها مانند گونه قبلی است . 
● طریقه ازدیاد :
از ماه اردیبهشت تا شهریور میتوان با تقسیم ریشه ها و یا قلمه آنها را زیاد كرد . برگها را بقطعات ۱۰ ـ ۱۲ سانتیمتر بریده و در مخلوطی از خاك برگ و ماسه فرو كنید پس از دو ماه قلمه ها شروع به ریشه دادن می كنند . باید توجه داشت كه واریته Laurentii را نمی توان با قلمه زیاد نمود، زیرا قلمه های این گیاه بحال اول بازگشته و فقط گونه اصلی را بوجود میآورند بنا براین باید فقط آنرا با تقسیم ریزوم زیاد نمود . این گیاه تقریبأ بدون آفت بوده و فقط به یك نوع بیماری فیزیولوژیك كه نشانه های آن لكه های قهوه ای رنگی است كه بر روی برگهای مبتلا آشكار میشود . 
و گاهی این لكه ها در امتداد حاشیه برگها به پائین نیز سرایت می كند . (۱ ) نام معمولی این گیاه را بزبان فرانسه La langue de belle mere Mother- in-laws tongue مینامند كه ترجمه آن زبان مادر زن و یا مادر شوهر هردو می باشد اما از آنجائیكه راكت گیاه Opuntia با تیغ های فراوانش در زبان فارسی به زبان مادر شوهر موسوم گشته است بنابراین نویسنده از طرف دیگر بخاطر مسئولیت در مقابل هم جنسان خود به زبان مادر زن ترجمه كرده است
 
 
 
  سایت هرس

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید