مارچوبه

مارچوبه  
 
     
 
 
 
 
 
 
 
   
   
 
مارچوبه ، گیاهیست دائمی . قسمت خوراکی این گیاه ساقه های خیلی جوان آن می باشند که هنوز از زیر خاک خارج نشده اند و به همین دلیل رنگ انها سفید است.
اگر این ساقه های جوان که در زیر خاک قرار دارند از خاک خارج شوند رنگ آنها تغییر نموده و سبز رنگ می شوند و حتی به ارتفاع ۱۰۰ تا ۱۵۰ سانتیمتر نیز می رسند لکن قابل مصرف نخواهند بود .
● آب و هوا و خاک :
این گیاه در هر آب و هوا و خاکی به عمل می آید ولی بهترین خاک برای این گیاه زمین های شنی و هموسی قابل نفوذ به آب می باشند که رطوبت کافی داشته باشند.
برای برداشت محصول خوب بایستی زمین مورد استفاده برای کشت را از نظر کود فسفر تقویت نمود و از کشت مارچوبه در زمین های رُسی مرطوب پرهیز کرد . مگر آن که آن زمین را قبلا اصلاح کرده باشند و یا آن که زهکشی شده باشد.
● روش کاشت :
این گیاه را وسیله بذر تکثیر می کنند .بذر آن سیاه رنگ و نسبتا درشت است . به این معنی که در هریک کیلوگرم بطور متوسط ۵۰ عدد بذر یافت می شود .بذر مارچوبه ، مدت ۵ تا ۸ سال قدرت رویش خود را حفظ می کند (قوه نامیه ) و پس از کاشت حدود یک ماه طول می کشد تا دانه ها سبز شوند .
برای کشت بذر ابتداء محل مناسبی را برای خزانه نمودن این گیاه در نظر می گیرند و آن را آماده می سازند . به ترتیبی که زمین خزانه کاملا پوک ( قوی و سبک ) باشد .
در پائیز بذر را به صورت خطی در زمین خزانه می کارند و پس از سبز شدن گیاه مرتبا آبیاری و وجین می کنند .
در بهار سال بعد در فروردین ماه تا اواخر اردیبهشت ماه نهال ها را به زمین اصلی که از قبل اماده شده است منتقل می سازند و روی خطوط به فاصله ۲۵ تا ۳۰ سانتیمتر از هر طرف می کارند .
در صورتی که بخواهند این گیاه را مستقیما در زمین اصلی بکارند ، در فروردین ماه و یا اردیبهشت ماه بذر را به فاصله ۲۰ تا ۲۵ سانتیمتر از هرطرف در زمین اصلی کاشته و زمین را آبیاری می کنند .
کشت مارچوبه ، در مزارع بسیار آسان است و در گذشته این گیاه را در فاصله بین درختان می کاشتند و از ساقه های جوان آن که در زیر خاک قرار دارند برای مصرف خوراکی استفاده می کردند .
ساقه های جوان و سفید رنگ را که از زیر خاک خارج می سازند دسته دسته کرده برای فروش به بازار فروش می فرستند .
زمین محل کشت مارچوبه، نیاز به تقویت دارد و بایبستی از نظر مواد غذائی غنی باشد تا محصول پُربار بدهد .
لازم به تذکر است که مارچوبه در واقع در ایران یک نوع سبزی اشرافی میباشد و عموم مردم علاقه ای به استفاده از آن از خود نشان نمیدهند .
 
 
 
  گل و گیاه

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید