پروانش

پروانش  
 
     
 
 
 
 
 
 
 
   
   
 
به معنی رام vincare نام انگلیسی این گیاه و نام علمی هر دو از واژه لاتین 
کردن و اسیر کردن گرفته شده و وجه تسمیه آن ساقه های خزنده مهاجم این گیاه است. د رنزد رومیان باستان گیاه پروانش علامت قربانی دادن و مرگ بوده و در انگلستان قرون وسطی این گیاه مترادف با اعدام بوده است. بنابر یک سنت قدیمی ایتالیایی ها شاخه هایی از این گیاه را بر روی گور کودکان فوت شده میگذاشته اند و به این گیاه عنوان &#۰۳۹;&#۰۳۹; فیوردی مورته&#۰۳۹;&#۰۳۹; یا &#۰۳۹;&#۰۳۹; گل مرگ&#۰۳۹;&#۰۳۹; داده بوده اند .
گیاه پروانش در قدیم به گیاه جادوگر نیز مشهور بوده است و مردم آن را با نام &#۰۳۹;&#۰۳۹;بنفشه ی جادوگران&#۰۳۹;&#۰۳۹; می شناخته اند. این گیاه یکی از اجزای همیشگی شربت عشق – معجونی خوفناک از ترکیب کوبیده ی گیاه پروانش (گل تلگرافی) با کرم خاکی و آبرون کبیر- بوده است. کولپپر این گیاه را وابسته به سیاره ی ناهید (زهره) میدانسته و می نویسد: &#۰۳۹;&#۰۳۹; اگر مرد و زن برگهای گیاه پروانش را بخورند بین آن دو عشق به وجود می آید. &#۰۳۹;&#۰۳۹; در فرانسه این گیاه نماد دوستی است .
از نظر پزشکی پروانش یا گل تلگرافی یک قابض شفابخش است. برگهای تازه ی آن را بر روی زخم میمالند و یا در حفره بینی فرو میکنند و خونریزی را بند می آورند پمادی از برگهای کوبیده آن برای بواسیر بسیار مفید است. هنوز هم این گیاه را به عنوان قابض مصرف میکنند و چای آن را برای درمان خونریزیهای شدید ماهانه خانمها و همچنین خونریزی لثه تجویز مینمایند. پروانش همچنین تا حدودی مثل یک مسکن عمل میکند و برای رفع نگرانیهای عصبی مصرف میشود .
پروانش ماداگاسکار یا پروانش گل سرخ یک داروی سنتی آفریقایی برای درمان دیابت یا مرض قند میباشد. در سال ۱۹۵۰ هنگامی که پژوهشگران به دنبال پیدا کردن خواص ضد بیماری قند گیاه بودند کشف کردند که این گیاه بر روی گویچه های سفی خون عمل کرده و از رشد سرطان جلوگیری میکند .
● زیستگاه طبیعی :
گیاه بومی اروپاست. در جنگلها و محلهای پر درخت پرچینها و همچنین بر روی خاکهای گچی یا رسی که خوب زهکشی شده باشد میروید .
● مشخصات ظاهری :
گیاه با دوامی است که طول ساقه های خزنده و بالا رونده ی آن از سی تا نود سانتیمتر است که مجموعه ی متراکم و فشرده ای را به وجود می آورند. برگهای تخم مرغی شکل و براق گل پروانش که دارای نوک صاف و یا تیز هستند به صورت جفت در امتداد ساقه بیرون می آیند و در تمام طول زمستان روی گیاه باقی میمانند. از اواسط بهار تا اوایل تابستان گلهای زیبای آبی ارغوانی با پنج گلبرگ مثلثی شکل و خمیده که شبیه تیغه های پنکه هستند ظاهر میشوند .
 
 
 
  iran۴me

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید