پونه و ترخون و ریحان

پونه و ترخون و ریحان  
 
     
 
 
 
 
 
 
 
   
   
 
زمانی بود كه جنبه دارویی گیاهان بر وجه خوراكی و غذای آن می چربید و اطبا مرتب آن ها را برای انواع و اقسام امراض، تجویز می كردند و مردمان آن روزگاران نیز از خواص گیاهان و دانه ها و گل ها و ریشه ها و برگ ها و... اطلاعات بیشتری داشتند. شاید امروز كمتر كسی بداند كه نام علمی «پونه» از واژه لاتینی «پولكی» به معنای شپش مشتق شده است و یا «ترخون» به معنای «اژدهای كوچك» است و اگر جایی به واژه «اسپرغم» برخورد، هاج و واج بماند كه این دیگر چه گیاهی است، غافل از این كه ممكن است این سبزی خوش طعم را ناهار همراه با كباب میل كرده باشد.
● اطلاعات بیشتر درباره پونه و ترخون و ریحان
رومیان قدیم از پونه برای دفع شپش استفاده می كرده اند و برای این كار یا آن ها را در اتاق آلوده می سوزانیده اند و یا روی رختخواب می پاشیدند. سرخ پوستان امریكایی چای پونه را برای درمان دردهای ناشی از گرفتگی عضلات و همچنین مداوای سرما خورگی می نوشیدند. اطبا از قدیم همواره خوردن دم كرده برگ های پونه را به دختران و زنان توصیه می كردند. این شیوه هنوز مورد علاقه اهالی بریتانیاست، سنتی خانگی برای سرماخورگی وزكام.
«دراكون كولوس» لغتی است یونانی برای ترخون بدان سبب كه ریشه گیاه، مارپیچی است. امروزه دیگر از ترخون استفاده درمانی نمی شود، اما یكی از متداول ترین گیاهان در آشپزی است و در شمار سبزی های معطر جای دارد. در فرانسه از ترخون برای تهیه سركه ترخون، خردل ترخون و همچنین تهیه انواع املت ها استفاده می شود. ترخون روسی از سایر نقاط جهان، تندتر و معطرتر است. امروزه از ترخون در طبخ غذاهای گوشتی، خوراك ماهی و مرغ بیشتر استفاده می شود.
«ریحان» واژه ای غربی و معادل «اسپرغم» فارسی است. این گیاه بومی كشور هند است و تقریباً در تمام دنیا به عنوان یك طعم دهنده و عطر دهنده به غذا مورد استفاده قرار می گیرد. ریحان گیاهی نفخ شكن و با خواص دارویی بسیار معروف است كه چنانچه روزانه پس از غذای سنگین یك فنجان دم كرده ریحان میل شود، غم و افسردگی و اندوه از فرد دور می شود.
نظر بزرگان در مورد ریحان
در حدیث است كه امام صادق(ع) فرمود: ریحان سبزی پیامبران است و بدانید كه هشت خاصیت در آن وجود دارد:
۱- غذا را گوارا می كند.
۲- منفذها را باز می كند.
۳و۴- دهان و باد گلو را خوشبو می سازد.
۵- اشتها را به غذا افزایش می دهد.
۶- مرض را از بین می برد.
۷- شخص را از بیماری جذام ایمن می گرداند.
۸- وقتی ریحان در شكم آدمی قرار گیرد، همه امراض را ریشه كن می سازد.
در حدیث دیگر امام كاظم(ع) فرمود: ریحان مرض سل را از بین می برد.
 
 
 
  روزنامه جوان

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library آموزش یوگا - دنیای پر رمز و راز خواب

insert_link

local_library آموزش یوگا - یوگا و درمان سردرد

insert_link

local_library آموزش یوگا - مبحثی در شناخت تمرکز و تربی

insert_link

local_library دستورالعمل های استيل شروع ، قدمها و پرتا