پیچک

پیچک  
 
     
 
 
 
 
 
 
 
   
   
 
این گیاه یکی از گونه‌های سرده پیچک بوده و به تیره پیچک تعلق دارد؛ ۴۵ گونه گیاه علفی (پیچنده یا خزنده) یا درختچه‌ای از این سرده در ایران یافت می‌شود.
▪ نام فارسی: گونه‌ای پیچک
▪ نام علمی: Convolvolus fatemensis Kze. 
مختصری از ویژگی‌های گیاه شناسی: گیاهانی علفی (یکساله یا چند ساله)، گاهی بالارونده و پیچنده یا خزنده. برگ‌ها کامل یا منقسم، با پهنک قلبی یا پیکانی و یا تحلیل رفته و پولکی. گل‌ها نر- ماده، با پنج کاسبرگ جدا و پنج گلبرگ پیوسته همانند قیف یا شیپور. میوه خشک. دانه آلبومن‌دار.
▪ زمان گل و میوه دهی: اسفند و فروردین پراکندگی جغرافیایی در کشور: این گیاه به تعداد اندک و تنها در رویشگاهی کم وسعت در حاشیه جنوبی جزیره قشم می‌روید که متأسفانه همین پایه‌های معدود نیز اکنون به‌دلیل انجام عملیات عمرانی در معرض نابودی قرار گرفته‌اند. 
▪ مصارف و کاربردها: به‌دلیل کمیاب و محدودبودن پهنه رویش آن، به جز خواص درمانی این گونه گیاهی، اطلاعاتی در این مقوله وجود ندارد.
▪ محیط زیست: تولید غذا (انرژی و مواد) به‌عنوان اولین حلقه زنجیره غذایی در زیست‌بوم‌ها، تلطیف هوا با تولید اکسیژن و رطوبت، حفاظت از خاک در برابر فرسایش آب و باد، ایجاد محیط زیست مناسب برای انسان و سایر جانداران مصرف‌کننده و زیبا‌سازی‌ محیط.
▪ خواص درمانی: اندام‌های مختلف گیاه مثل برگ، گل، دانه و به ویژه ریشه مسهل و صفرابر هستند، عصاره گیاه برای رفع زردی تجویز می‌شود، عصاره برگ باعث تسریع در انعقاد خون می‌شود.

سید رضا صفوی
گیاه شناس
 
 
 
  همشهری آنلاین

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید