چند نکته جالب در مورد نگهداری گل‌ها و گیاهان گلدانی در منزل

چند نکته جالب در مورد نگهداری گل‌ها و گیاهان گلدانی در منزل  
 
     
 
 
 
 
 
 
 
   
   
 
موقعی که می‌خواهید از باغچه منزل خودتان گل بریده برداشت کنید بایستی مبانی زیر را در نظر داشته باشید:
۱) از ابراز برش تمیز و تیز استفاده کنید. (مانند کاردها، قیچی‌های هرس، اره‌های کوچک) 
۲) گل‌ها را در مراحل اولیه نمو (مرحله غنچه) برداشت کنید تا دوام شاخه‌های گل بریده پس از برداشت افزایش یابد. 
۳) بلافاصله گل‌های بریده شده را در ظروف آب تمیز و پر از آب قرار دهید. 
۴) از آب گرم برای پر کردن ظرف استفاده کنید (برای آزمایش میزان گرمی آب، آن را روی آرنج خود بریزید. دمای مناسب آب دست شما را نمی‌سوزاند).
۵) ظروف آب تمیز برای افزایش عمر گل‌های بریده شده بسیار مهم است. ظروف باید با پودر شسته شود و سپس با آب داغ آب کشیده شود. میکرو اورگانیسم‌های باقی مانده در گلدان‌های کثیف بلافاصله پس از اضافه شدن آب و گل‌ها سریعاً رشد و تکثیر خواهند کرد. قبل از قرار دادن گل‌ها در گلدان، حدود ۲ سانتی‌متر از ته ساقه را قطع کنید. 
۶) تمام برگ‌های زیر اب باید قطع شوند زیرا این برگ‌ها به سرعت پوسیده می‌شود. شیره سلولی که از ساقه یا برگ‌های زیر آب ترشح می‌شود سرعت تکثیر میکروارگانیسم‌ها را افزایش می‌دهد چرا که این شیره محتوی کربوهیدرات‌ها، آمینو اسیدها و سایر ترکیبات ضروری رشد هستند. 
۷) گل‌های پژمرده را در وان قرار دهید تا شادابی خود را بازیابند. (فراموش نکنید که انتهای ساقه را به اندازه ۲ سانتی‌متر کوتاه می‌کنیم).
۸) برای رفع پژمردگی گل‌هائی مثل رزها ـ یاس‌ها ـ داوودی‌ها و دیگر گل‌هائی که ساقه‌های چوبی و سفتی دارند می‌توان انتهای ساقه را به مدت ۶۰ ثانیه در آب جوش قرار داد به‌صورتی که بخار آب به برگ‌ها و قسمت‌های بالائی ساقه برخورد مستقیم نداشته باشد. (برای این کار می‌توان از مقوا استفاده نمود).
۹) در فصل‌های سرد سال بهتر است گل‌ها را در مناطق گرم اتاق مانند: در فاصله مناسب از بخاری، دودکش‌ها، اجاق گاز و نظایر آن‌ها نگهداری نمود تا بیشترین دوام را داشته باشند. همچنین بهتر است گل‌ەا در طول شب از دمای پائین بهره ببرند. (وجود کمی سرما هنگام شب باعث شادابی گل‌ها در محیط‌های بسته‌ای چون اطاق‌ها و دفتر کار می‌شود). 
۱۰) گل‌های بریده نمی‌توانند نور مستقیم را تحمل نمایند، نور پراکنده شده برای دوام گل‌ها، نمو غنچه‌ها و شادابی برگ‌ها مطلوب است. 
۱۱) گل‌ها در صورتی که رطوبت هوا نسبتاً بالا باشد طراوت خود را برای مدت بیشتری حفظ خواهند کرد. (اگر آن‌ها در اطاقی با هوای خشک نگهداری شوند باید هر روز یک‌بار یا بیشتر آب‌پاشی شوند). بهتر است آن‌ها در محلی که جریان هوا رطوبت را کاهش می‌دهد قرار داده نشوند.
گردآوری: کامیار علی محمدخانی
 
 
 
  فصلنامه جهان گل

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library آموزش یوگا - واقعیتی عمیق در عملكرد هیپن

insert_link

local_library آموزش یوگا - واقعیتی عمیق در عملكرد هیپن

insert_link

local_library آموزش یوگا - دنیای پر رمز و راز خواب

insert_link

local_library آموزش یوگا - یوگا و درمان سردرد