گیا خاک چکونه تشکیل می شود؟

گیا خاک چکونه تشکیل می شود؟  
 
     
 
 
 
 
 
 
 
   
   
 
وقتی گیاهان می میرند ،اجزای بدن آنها به کمک جا نداران ذرّه بینی خاک تجزیه می شود ، وقتی به مرحله ای برسند که دیگر صورت اوّلیه گیاه و جانور در آنها مشخص نباشد،گیاخاک نامیده می شوند که رنگ تیره ای دارند و هر چه رنگ خاک تیره تر باشد، نسبت گیاخاک آن بیشتر است. خاک رو، معمولاً گیاخاک بیشتری نسبت به خاک زیر دارد.همچنین گیاخاک در خاک های مزارع ، باغ ها و باغچه ها زیاد و در خاک های بیا بانی بسیار کم است.
گیاخاک قدرت نگهداری آب خاک ونیز فضای خالی بین ذرّات خاک را افزایش می دهد و سبب نفوذ هوا به داخل خاک می شود ،که برای رشد گیاهان بسیار مفید و مناسب است.
▪ خاک مادّه ی پرارزش است :
زندگی انسان و بسیاری از موجودات دیگر بدون وجود خاک ممکن نیست . زیرا تمام غلّات، میوه ها و دیگر گیاهان با وجود خاک، می توانند رشد کنند. می دانید که تشکیل لایه ای از خاک به قطر یک سانتیمتر،به ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ سال زمان نیاز دارد .
از طرفی ، کارها یی چون شخم نا مناسب ، آبیاری نادرست ، از بین رفتن پوشش گیاهی و تبدیل زمینهای کشاورزی و باغ ها به ساختمان و کارخانه و. . . به دست انسان ، باعث فرسایش خاک و از بین رفتن آن می شود.
پس باید در بهره برداری از خاک و نگهداری و محافظت از آن دقّت های لازم را به عمل آورد و از فرسایش آن تا حدّ امکان جلوگیری کرد.شما در این باره چه فکر ها یی دارید؟ 
به این سؤال ها فکر کننید و پاسخ مناسب دهید.
۱) اگر یک کشاورز بودید،برای جلوگیری از فرسایش خاک مزرعه و باغ خود و برداشت محصول بیشتر و بهتر :
الف) چه کار هایی می کردید ؟ 
ب)چه کار هایی نمی کردید ؟
۲) اگر مهندس ساختمان بودید،برای خانه سازی و گسترش شهر ها چه پیشنهاد هایی می کردیدتا به زمین های کشاورزی و باغ ها آسیب زیادی نرسد ؟
 
 
 
  سازمان آموزش و پرورش استان خراسان

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library هیپتونیزم چیست و چگونه رخ می دهد!؟

insert_link

local_library قانون کارما (از هر دست بدهی از همان دست

insert_link

local_library انرژی چیست و چرا بر روی مراکز انرژی ما(چ

insert_link

local_library باعث درخشندگي چشم ها می شود