گلوله‌های برفی آتشین

آموزش شمع سازی

گلوله برفی

در روزهای سرد و برفی زمستانی، آیا تابه‌حال به این فكر افتاده‌اید كه ای‌كاش می‌شد چندتا از این گلوله‌های برفی را لااقل برای یك‌ساعت هم كه شده، در ظرفی روی میز پذیرایی قرار می‌دادید؟

و همان‌طور كه روی مبل كنار شومینه یا بخاری لم داده‌اید، از زیبایی آن در فضای خانه نیز لذت می‌بردید؟

بدون اغراق می‌توان گفت برف نعمت بی‌بدیل الهی است كه حتی نگاه‌كردن به آن نیز انرژی‌بخش است و اگرچه حضور آن در دمای داخل خانه دوامی ندارد ولی شما می‌توانید با ترفندهای هنرمندانه، بدلی از گلوله‌های برفی - آن هم از نوع آتشین- را درست كرده و روی میز قرار دهید.

به این ترتیب شاید حس و حال برف زمستانی در محیط خانه شما نیز به‌وجود آید. تعجب نكنید، این كار با هنر شمع‌سازی و شمع‌آرایی به راحتی عملی است؛ بنابراین اگر اهل شمع‌سازی هستید، با تهیه مواد زیر دست‌به‌كار شوید.

مواد و لوازم موردنیاز:

- پارافین جامد سفید، 500 گرم

- اسید استئارین (20درصد میزان پارافین)، 100 گرم

- قالب كروی‌شكل

- فتیله

- قابلمه كوچك، یك عدد

- كاسه، یك عدد

شمع گل و پروانه

طرز ساخت:

1 - پارافین را به همراه اسید استئارین در كاسه‌ای بریزید و با روش حرارت غیرمستقیم (بن ماری) ذوب كنید؛ سپس فتیله را در قسمت مركزی قالب قرار دهید و پارافین ذوب شده را داخل قالب بریزید.

قالب را در جای خنك و یا در دمای معمولی اتاق به اندازه‌ای قرار دهید كه كاملا سفت شده و شمع به راحتی از آن جدا شود. حالا یك شمع كروی سفیدرنگ دارید.

نكته: برای ذوب‌كردن پارافین با روش حرارت غیرمستقیم (بن‌ماری)، كافی است در قابلمه‌ای مقداری آب ریخته و روی شعله اجاق‌گاز قرار داده؛ سپس كاسه حاوی پارافین و اسید استئارین را روی دهانه قابلمه قرار دهید. به این ترتیب در اثر حرارت ناشی از بخار آب، مخلوط پارافین و اسید استئارین نیز ذوب می‌شود.

2 - اگر با هنر شمع‌سازی آشنا نیستید، لازم نیست خودتان را برای درست‌كردن شمع ساده كروی به دردسر بیندازید. به هر فروشگاه شمع‌فروشی كه مراجعه كنید، شمع كروی سفیدرنگ وجود دارد. پس چندتا شمع تهیه كنید و از این به بعد طبق روش زیر عمل كنید.

برای اینكه شمع‌ها حالت گلوله‌های برفی به خود بگیرند، پارافین و اسید استئارین باقیمانده از ساخت شمع را در كاسه‌ای از جنس آلومینیوم ریخته و روی حرارت ملایم اجاق‌گاز ذوب كنید، سپس كاسه را از روی اجاق‌گاز بردارید و در كناری بگذارید تا پارافین كمی سرد شود.

3 - پیش از اینكه پارافین در معرض هوای اتاق كاملا سفت شود، با یك دست شمع گلوله‌ای را گرفته و با دست دیگر پارافین نیمه جامد را با چنگال روی سطح شمع بمالید.

نكته: پیش از برداشتن پارافین، با نوك چنگال، سطح پارافین را بریده بریده كنید. استفاده از چنگال نیز برای همین است زیرا به این صورت، فرم برف بیشتر تداعی می‌شود.

4 - بعد از اینكه سطوح روی شمع با پارافین پوشیده شد، آن را روی سینی یا ظرف آلومینیومی یك‌بارمصرف قرار داده و كف و قسمت‌های زیرین را نیز با پارافین زده‌شده پوشش دهید.

پس از اینكه از پوشش تمام سطوح شمع با پارافین مطمئن شدید، آن را به همراه سینی در جای سردی قرار دهید تا پارافین سفت شده و شمع‌های برفی آماده شود. حالا آنها را به‌صورت تكی در ظرف‌های مختلف قرار داده یا به صورت مجموعه‌ای در كنار هم داخل ظرفی بچینید و فتیله آنها را روشن كنید.

 

منبع: مجله خانواده

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید