تاریخچه بازیهای کامپیوتری - قسمت هفتم - دهه 80

دهه ی 80

در اوایل این دهه صنعت کامپیوتر گیمینگ اولین آسیبها را بخود دید. با اینکه ناشرهای در ان زمان بوجود آمدند که میتوان Electronic Arts را از میان آنها نام برد، اما ناشرهایی هم به تقلب پرداختند و آسیبهای زیادی به سازندگان زدند، کاری که هنوز هم ادامه دارد.
کامپیوترهای اولیه که صرفا برای بازی ساخته شده بود، در سال 1982 شروع به خودنمایی کردند:Commodore 64، Apple II و ZX Spectrum. زی اکس اسپکتروم تنها در بریتانیا(انگلیس، ایلند شمالی، ویلز و بور) کاربرد داشت، در حالی که در ایالات متحده Apple II، کمودور  64 و Atari 800 در حال جواب پس دادن بودند.

این سه کامپیوتر، بر خلاف کنسولها سالهای زیادی(حتی امروز) کاربرد داشتند. مخصوصا Apple II که 15 سال متوالی در مدلهای مختلفی عرضه شد و برنامه های بیشماری برای آن عرضه شد.
در دهه ی 80 اولین بخارها از بازیهای آرکید در آمد. بازیهای خوشساخت زیادی که پایه گذار سبکهای فراوانی بودند بصورت آرکید در اوایل دهه عرضه شدند. اولین این بازیها، Defender بود با سبک Scroll Shootingg، اولین بازی ای که بیرون از دید شخصیت اول بود و راداری در گوشه ی تصویر برای نشان دادن تمام نقشه ی بازی داشت. Battle Zone، اولین بازی ای بود که از تکنیکهای گرافیکی وکتور(پیکسل پیکسل طراحی کردن و تنظیم نور جهت 3 بعدی بودن) استفاده کرد تا اولین بازی 3 بعدی حقیقی را بسازد.


Battle Zone، نسخه ی ارکید

3D Monster Maze، اون بازی سه بعدی کامپیوترهای خانگی بود، همانطور که Dungeons of Daggorath که قبلا توضیح داده شد گرافیک بالاتر و اسلحه های واقعی به خود اضافه کرد، همانطور چند امکان جدید، از جمله heartbeat در صفحه ی بازی و صدایی پیچیده تر.
Pole Position، پیشقدم در سبک Racing، که نمای بالای وسیله ی نقلیه را به صورت امروزی رواج داد، همچنین از اولین بازیهایی بود که از گرافیک 2.5 بعدی استفاده میکرد. گرافیک 2.5 بعدی یعنی طراحی ای که دو بعدی باشد، اما عمق و پرسپکتیو از عناصر اصلی آن باشند.


Pole Position


Pac-Man اولین بازی ای بود که یک پروتوگیست مشخص، همراه با خصوصیات مخصوص داشت. چیزی که هم اکنون یک معیار اصلی برای بازیهای ویدئوییست.
یک بازی که تاثیر زیاد، اما نامحسوس در صنعت بازیهای ویدئویی و کامپیوتری داشت، Dragon's Lair بود.
این بازی از تکنولوژی LaserDisc که از سال 19777 عرضه شده بود، اما با اینکه دیسکخوانهای این دیسک در کامپیوترها بود جز دیسکوها و کلوبها محبوبیت دیگری نداشت، بعنوان رام استفاده کرد و حتی به صنعت پخش فیلم و موسیقی نیز کمک بخشید. در هر حال لیزر دیسکها به اندازی کامپکت دیسکها(CD) تاثیر نداشتند. کامپکت دیسک بود که حجمی بسیار بالاتر میگرفت و فضای فیزیکی کمتری را اشغال میکرد، و 13 سال تکنولوژی از ان وی بود.


لیزردیسکهای اولیه


دراگونز لیر تاثیر دیگری هم داشت که انرا فضای لیزر دیسک برایش ممکن کرده بود، استفاده از FMV یا Full Motion Video بود، فیلمهای از پیش رندر شده با گرافیک بالاتر از خود بازی که به عنوان "فیلم"، "دمو" یا سینماتیک نام گرفت. البته استفاده از FMV جدیدا کمتر شده است، اما FMV مدت مدیدی استفاده میشد.


فیلمی از قبل رندر شده از Dragon's Lair


با عرضه ی بازیهای ادونچر با گرافیک بالا یا Graphic Adventure، عمر بازیهای Text Adventure به سر رسید اما تاثیر آنها هنوز هم در سبک ادونچر کاملا محسوس است. اولین بازی گرافیک ادونچر Mystery House نام داشت که برای Apple II و به ساخته ی خانم Roberta Williams(فکر کنم اولین و آخرین سازنده ی درست و حسابی زن هست ) و شهر وی Ken هست.


Mystery House


در آگوس 1982، کمودور 64 به صورت عمومی عرضه شد و موفقیت زیادی داشت. این دستگاه علی رغم برنامه نویسی اولیه ی خود، گرافیک قابل قبولی داشت. زی اکس اسپکتروم نیز در همین موفع در بریتانیا عرضه شد و به موفقیت کاملی دست یافت.
در سال 1983 شرکت SuperSet Software، برای تست کامپیوتر جدید IBM اولین بازی شبکه ای به نام Snipes را ساخت، که علی رغم اینکه برای تست بود، اعتقاد بر این است که اولین بازی شبکه ای در تاریخچه ی بازیها میباشد.
ریشه ی سبک Modern Adventure را میتوان در اولین بازی شرکت Sierra که توسط کن و روبرتا ویلیامز که قبلا از آنها یاد شد تاسیس گردید یافت. این بازی King's Quest: Quest for the Crown نام داشت که در 6 سری ادامه یافت. این بازی دارای گرافیک 2.55 بعدی، و نمای سوم شخص بود. در هر صورت هنوز دستورها خطی بودند و به طور خیلی کامل به ادونچر جدید نزدیک نبود اما گرافیک قابل قبولی داشت.


King's Quest: Quest for the Crown


در سال 1984، با عرضه ی بازی Elite توسط David Braben و Lan Bell بازیها به دنیای سه بعدی و گرافیک وکتو قابل قبول راهنمایی شدند. چخش 6 طرفه ی بازی و آزادی آن رتبه ی بالایی را برای الایت رقم زد. بازی در ابتدا برای کامپیوترهای BBC micro و Acorn Electron بود اما سال بعد برای Apple II و زی اکس اسپکتروم نیز عرضه شد. همچنینی پورتی ازین بازی در سال 1991 برای NES موجود است.
شرکت آی بی ام نیز کامپیوتری قابل رقابت با کمودور و اپل و زی اکس عرضه کرد که IBM PC/ATT نام گرفت. این کامپیوتر گرافیک کمی به نسبت سه کامپیوتر دیگر داشت و چیپ صدای ضعیفتری نیز داشت اما بازیهای خوبی برای آن عرضه شد. در هر صورت این کامپیوتر صرفا برای بازی نبود.

Macintosh اپل نیز در همین زمان عرضه شد. این کامپیوتر پیچیدگی رنگی Apple II را فاقد بود اما رزولوشن به مراتب بالاتری را دارا بود و بازیهای لذت بخشی دارا بود.
Atari ST و Commodore Amiga فرصتی کامل برای بازیهای 16 بیتی بوجود آوردند و پایه گذاران نسل چهارم بازیها بودند. با اینحال گران بودند و در سال عرضه ی آنها، سال 1985 فروش زیادی نداشتند.


به ترتیب: Atari ST و Commodore Amiga


استفاده از اولین VGA در کامپیوترهای جدید IBM یعنی PS/2 که به بازیها 256 رنگ میداد جهشی بالا را در سال 1987 رقم زد، و پایان نسل حاظر و شروع نسل جدید را رقم میزد.

اولین بازیهای آنلاین نیز که در ان زمان توسط Dialup Bulletin Board رقم زده میشد، بین مردم معمول بود. این بازیها را ما امروزه با نام MMORPG میشناسیم.

کنسولهای دستی نیز در این دهه موفقیت داشتند، مخصوصا Nintendo Game and Watch که در مبحث قبلی آمده و احتیاجی به تکرار آن نیست.

نسل سوم بازیها
در این دهه به نسل سوم بازیها میرسیم که از سال 1985 تا 1989 پایش داشت. خیلی از شما بازی را برای اولین بار با این نسل تجربه کرده اید.
در سال 1985، فروشگاههای امریکا کنسولی به نام Famicom از شرکت Nintendo دریافت کردند که در دنیا با نام Nintendo Entertainment System یا NES شناخته شد. اشانتیون این کنسول، Super mario Bros بود. NES و Super Mario Bross، مدت مدیدی فروشگاههای آمریکا را تصرف کرده بودند. طوری که Sega Master System تنها توانست در اروپا موفقیت پیدا کند.


Super Mario Bros، که بر اساس جدیدترین لیست IGN اولین رتبه را بعد از 21 سال حفظ کرده است


کنترلرهای این نسل در ابتدا دو دکمه ی اکشن، یک استارت، یک سلکت و چهار دکمه برای دایرکشن بودند. البته در بعد دو دکمه ی دیگر برای اکشن نیز اضافه شد.

در سال 1986، Dragon Quest که انقلابی عظیم در تمدن ژاپن به وجود آورد عرضه شد و در سال بعد به تصمیم Hironobu Sakaguchi، اولین بازی از سری Final Fantasy که یک آر پی جی موفق است برای NES عرضه شد. The Legend of Zelda، که این نیز شاهکاری برای NES بود در سال 1986 عرضه شد. در سال 1987، Hido Kojima اولین بازی Stealth Action را به نام Metal Gear روی کامپیوترهای MSX2 عرضه کرد که دو سال بعد این بازی برای NES نیز عرضه شد. کپکام نیز Sweet Home را در سال 1987 عرضه کرد که در سبک Horror Action Adventure اولین به حساب میا آید.


Sweet Home و Metal Gear


در سال 1988 نینتندو مجله ی Nintendo Power را منتشر کرد که اولین خبر گذاری و منتقد بازیها بود.

کنسولهای این نسل:


أٍNES

Sega Master Systam

Atari 7800

 

عناوین تجاری این نسل بر قرار زیرند:

19XX
* Adventure Island
* Alex Kidd
* Battletoads
* Blaster Master
* Bomb Jack
* Bomberman
* Bubble Bobble
* Castlevania
* Contra
* Darius
* Deep Dungeon
* Double Dragon
* Dragon Quest (formerly Dragon Warrior in NA)
* EarthBound (Mother in Japan)
* Excitebike
* Final Fantasy (has subfranchises)
* Fire Emblem¹
* Gauntlet
* Ghosts 'n Goblins
* Goemon
* Glory of Heracles
* Gradius
* Hydlide
* Kid Icarus
* Kirby
* The Legend of Zelda
* Mega Man (Rockman in Japan)
* Megami Tensei
* Metal Gear
* Metal Max
* Metroid
* Nekketsu Kouha: Kunio-Kun
* Ninja Gaiden
* Nintendo Wars²
* Phantasy Star
* Pocky & Rocky
* Punch-Out!!
* R-Type
* SaGa
* Shinobi
* Super Mario Bros.
* Teenage Mutant Ninja Turtles
* Tetris
* Twinbee
* Wave Race
* Wonder Boy
* Ys

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت چهارم

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت سوم

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت دوم

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت اول