فوايد روغن نارگيل

فوايد روغن نارگيل بر سلامتي، مراقبت از پوست و مو، تسکين استرس، بيماري هاي قلبي، کلسترول، کاهش وزن، مشکلات کليه، هضم، متابوليسم، فشارخون بالا، سيستم ايمني، بهداشت دندان، ديابت، قدرت و استحکام استخوانها،
HIV و سرطان را در بر مي گيرد.اين فوايد مي تواند به خاطر وجود اسيد لوريک، اسيد کاپريک، و اسيد کاپريليک و خواص ضد ميکروبي، آنتي اکسيداني، ضد قارچي، آنتي باکتريال، آرامش بخشي آن باشد.

روغن نارگيل معمولاً روغن محبوب ورزشکاران و به ويژه بدنسازان و افرادي است که رژيم مي گيرند. دليل اين مسئله آن است که روغن نارگيل کالري کمتري نسبت به ساير روغن ها دارد و محتوي چربي آن به راحتي تبديل به انرژي مي شود و موجب انباشته شدن چربي در قلب و عروق نمي شود. روغن نارگيل همچنين به بالا بردن سطح انرژي و استقامت بدني بدنسازان نيز کمک مي کند و درنتيجه عملکرد تمريني آنها را ارتقاء مي بخشد.

فوايد روغن نارگيل براي سلامتي شامل موارد زير است:

·      مراقبت از مو: روغن نارگيل يکي از بهترين موادمغدي موجود براي تغذيه موها است. اين ماده به رشد سالم موها کمک کرده و به آنها شفافيت و زيبايي مي بخشد. ماساژ مداوم سر با روغن نارگيل، شوره وشپش سر را از بين مي بردف حتي اگر پوست سر شما خشک باشد. روغن نارگيل به ميزان زياد در هندوستان براي مراقبت از مو مورد استفاده قرار مي گيرداين ماده، يک حالت دهنده فوق العاده براي موهاست و به رشد دوباره موهاي تخريب شده نيز کمک ميکند. همچنين پروئين هاي لازم براي تغذيه موهاي آسيب ديده را نيز فراهم ميکند. به همين دليل بعنوان روغن مخصوص مراقبت از مو در بسياري از محصولات حالت دهنده مو و کرم هاي ضد شوره مورد استفاده قرار مي گيرد.

·      تسکين استرس: روغن نارگيل بسيار آرامبخش است، از اينرو به از بين بردن استرس کمک مي کند. استفاده از روغن نارگيل روي سر به از بين بردن خستگي فکري کمک مي کند.

·      مراقب از پوست: روغن نارگيل، ماده اي فوق العاده براي ماساژ پوست است. اين ماده بعنوان يک مرطوب کننده بسيار موثر براي همه انواع پوست ها از جمله پوست هاي خشک عمل مي کند. فوايد روغن نارگيل براي پوست تقريباً مشابه با روغن معدني است. علاوه بر اين، برخلاف روغن معدني، هيچگونه عارضه جانبي براي پوست نخواهد داشت. درنتيجه روغن نارگيل راه حلي بسيار عالي براي جلوگيري از خشکي و پوسته پوسته شدن پوست مي باشد. اين روغن همچنين ايجاد چين و چروک پوستي را که با بالا رفتن سن به طور طبيعي ايجاد مي شود را به تاخير مي اندازد. روغن نارگيل همچنين در درمان بسياري از مشکلات پوستي مثل پسوريازيس، آماس پوست، اگزما و ساير عفونت ها  و بيماري هاي پوستي ني زموثر است. درنتيجه، روغن نارگيل مهمترين ترکيب بسياري از محصولات مربوط به مراقبت هاي پوستي مثل صابون ها، لوسيون ها، کرم ها و از اين قبيل، درآمده است.

·      پيري زودرس: روغن نارگيل به جلوگيري از پيري زودرس کمک مي کند و به خاطر محتوي آنتي اکسيدني خود، از بروز بسياري از بيماري ها جلوگيري مي کند.

·      بيماري هاي قلبي:  باور نادرستي در ميان عموم شايع شده است که روغن نارگيل براي قلب خوب نيست. اين به آن دليل است که اين ماده حاوي ميزان بالايي چربي اشباع است. اما، جالب است بدانيد که روغن نارگيل براي قلب بسيار مفيد است. اين روغن حاوي %50 اسيد لوريک است که در جلوگيري از بسياري مشکلات و بيماري هاي قلبي مثل سوزش قلب، کلسترول بالا و فشارخون بالا، بسيار موثر است. چربي هاي اشباع موجود در روغن نارگيل هم درمقايسه با ساير روغن هاي گياهي مضر نيست. اين چربي باعث بالا رفتن LDL و HDL نمي شود. همچنين احتمال بروز آسيبديدگي در شريان ها را نيز پايين مي آورد و درنتيجه از بروز تصلب شراين نيز جلوگيري مي کند.

·      کاهش وزن: روغن نارگيل براي کاهش وزن بسيار مفيد است. اين ماده حاوي اسيدهاي چرب متوسط و کوتاه است که به از بين بردن اضافه وزن کمک مي کند. هضم اين روغن نيز به خاطر کمکي که به عملکرد سالم تيروئيد و سيستم آنزيم هاي بدن مي کند، بسيار راحت است. از اين گذشته، با از بين بردن فشار وارد بر لوزالمعده، متابوليسم بدن را نيز بالا مي برد، درنتيجه انرژي بيشتري مي سوزاند و به افراد چاق کمک مي کند وزنشان را پايين بياورند. به همين دليل است که افراديکه در مناطق گرمسيري زندگي مي کنند و اکثراً از اين روغن ساتفاده مي کنند، نه چاق هستند و نه اضافه وزن دارند.

·      التهاب لوزالمعده: روغن نارگيل همچنين براي درمان بيماري التهاب لوزالمعده نيز مفيد است.

·      گوارش: روغن نارگيل اگر در آشپزي مورد استفاده قرار گيرد، سيستم گوارش بدن را ارتقاء بخشيده و درنتيجه از بروز بسياري از مشکلات مربوط به معده و هضم غذا جلوگيري مي کند. چربي هاي اشباع موجود در ين روغن خواص ضد ميکروبي دارند و به مقابله با باکتري ها، قارچ ها، و انگل هاي مختلف که موجب سوءهاضمه مي شوند، کمک مي کند. روغن نارگيل همچنين  به جذب ساير موادمغذي مثل ويتامين ها، موادمعدني و آمينواسيدها نيز کمک ميکند.

·      سيستم ايمني: روغن نارگيل براي سيستم ايمني بدن نيز مفيد است. اين روغن با ليپيدها، اسيد لوريک، اسيد کاپريک و اسيد کاپريليک موجود در خود که خواص ضدقارچ، ضد ويروسي و ضدباکتريايي دارند، سيستم ايمني بدن را تقويت مي کند. بدن انسان اسيد لوريک را به مونولورين تبديل مي کند که گفته مي شود به مقابله با ويروس ها و باکتريهاي ايجاد کننده بيماري هايي مثل تبخال، آنفولانزا، ويروس سيتومگال و حتي HIV کمک ميکند. همچنين به مقابله با باکتري هاي مضري مثل ليستريا مينوسيتوژن و هليکوباکتر پيلوري و تک ياختگاني مثل جارديالامليا نيز  کمک مي کند.

·      اثر التيام بخشي: اين روغن وقتي روي عفونت ها ماليده شود، لايه اي شيميايي ايجاد مي کند که بخش آسيبديده بدن را از گرد، هوا، قارچ ها، باکتري ها و ويروس هاي خارجي حافظت مي کند. خواص التيام بخشي اين روغن در ترميم بافت هاي آسيب ديده نيز موثر است.

·      عفونت ها: روغن نارگيل به خاطر خواص ضد قارچي، ضد ويروسي، و ضد باکتريايي خود درمقابل بسياري از عفونت ها نيز موثر است. طبق تحقيقات انجام گرفته، روغن نارگيل ويروس هايي که موجب آنفولانزا، سرخک، هپاتيت، تبخال، سارس و از اين قبيل مي شود را از بين مي برد. همچنين باکتري که موجب ايجاد زخم معده، عفونت هاي گلو، عفونت هاي مجراي ادرار، ذات الريه، و سوزاک مي شود را نيز از بين مي برد. روغن نارگيل بر قارچ ها و مخمرهايي که کانديدياز، عفونت قارچي، مرض قارچي انگشتان، برفک، و از اين قبيل را ايجاد مي کند نيز موثر است.

·      کبد: وجود تري گليسيريد و اسيدهاي چرب با زنجيره هاي متوسط به جلوگيري از بيماري هاي کبد کمک ميکند چون اينها موادي هستند که وقتي به کبد مي رسند به سادگي به انرژي تبديل مي شوند و درنتيجه حجم کار کبد را کم مي کنند و از انباشته شدن چربي نيز جلوگيري مي کنند.

·      کليه ها: روغن نارگيل از ابتلا به بيماري هاي کليوي و مثان نيز جلوگيري مي کند. همچنين به برطرف کردن سنگ کليه نيز کمک مي کند.

·      ديابت: روغن نارگيل به کنترل قند خون کمک مي کند و درنتيجه ترشح انسولين را تنظيم ميکند. همچنين به استفاده سودمند از گلوکز خون نيز کمک مي کند که به اين طريق در پيشگيري و درمان ديابت موثر است.

·      استخوانها: همانطور که قبلاً ذکر شد، روغن نارگيل توانايي بدن را براي جذب موادمعدني مهم بالا مي برد. اين مواد شامل کلسيم و منيزيم مي شود که براي رشد استخوانها ضروري هستند. درنتيجه روغن نارگيل براي خانم هايي که در سنين ميانسالي درمعرض پوکي استخوان قرار دارند مي تواند مفيد باشد.

·      بهداشت دندانها: کلسيم عنصري مهم در دندان هاست. از آنجا که روغن نارگيل جذب کلسيم را در بدن بالا مي برد، مي تواند به استحکام دندانها نيز کمک کند. روغن نارگيل همچنين از پوسيدگي دندانها نيز جلوگيري ميکند.

·      HIV و سرطان: عقيده بر اين است که روغن نارگيل نقش مهمي در کاهش حساسيت هاي ويروسي در بيمارهاي سرطاني و بيماران مبتلا به HIV ايفا مي کند.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید