جايگزين‌هاي ماكسيما

مژگان ميرزايي

توليد ماكسيما نسل جديد، ماكسيما فيس ليفت و خودروي تي‌ينا گزينه‌هاي در حال بررسي در شركت پارس خودرو است، چرا كه با توقف ماكسيما نسل قديم كه توليد آن هم اكنون در كشور با چالش مواجه شده، يكي از محصولات مذكور جايگزين اين خودرو در شركت پارس خودرو خواهد شد.
 

 

 

به گفته حامد بابايي معاونت فروش شركت پارس خودرو با حذف توليد ماكسيما در شركت نيسان تامين قطعات براي توليد اين خودرو در كشور با مشكل مواجه شده به همين دليل خروج اين خودرو از خط توليد شركت در دستور كار قرار گرفته است، حال با توجه به مذاكراتي كه با شركت نيسان براي عرضه محصول جديد انجام شده اين شركت توليد سه محصول ماكسيما نسل جديد، فيس ليفت و تي‌ينا را مطرح كرده كه هم اكنون شرايط توليد اين سه خودرو در شركت توسط كار گروه استراتژي محصول در حال بررسي است و با خروج ماكسيما از خط توليد يكي از سه محصول فوق جايگزين ماكسيما خواهد شد.
نيسان ماكسيما كه در سال 1980 در خط توليد شركت نيسان قرار گرفت تاكنون در مدل‌هاي مختلفي به بازارهاي جهاني عرضه و در سال 20044 نيز توليد آن در شركت پارس خودرو آغاز شد. اما هم اكنون خط توليد ماكسيما عرضه شده در نيسان متوقف و اين شركت‌ توليد ماكسيماي نسل جديد را نيز به كارخانه آمريكايي خود واگذار كرده است.
اين در حالي است كه اين امر موجب عدم توليد ماكسيماي نسل جديد در كشور شده است.
همچنين تامين قطعات ماكسيماي قديمي نيز به دليل توقف توليد آن در شركت نيسان در آينده نزديك با مشكل مواجه خواهد شد.
اين در حالي است كه برخي از مسوولان شركت پارس خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص حذف توليد اين خودرو مي‌گويند: هنوز قرارداد اين شركت با شركت نيسان براي توليد ماكسيما به اتمام نرسيده و تا زمان پايان قرارداد مونتاژ اين خودرو ادامه خواهد داشت و در صورت پايان قرارداد و عدم تمايل شركت نيسان براي ادامه همكاري ماكسيما از خط توليد شركت حذف و خودروي جديدجايگزين آن مي‌شود.
كمبود قطعه توليد ماكسيما را كند كرده است
اما حامد بابايي معاونت فروش شركت پارس خودرو در خصوص توقف خط توليد ماكسيما عنوان مي‌كند: توليد ماكسيما هنوز متوقف نشده و توليد اين خودرو با توجه به ميزان تقاضاي بازار ادامه دارد.
وي در پاسخ به اين پرسش كه در صورت صحت عدم توقف توليد ماكسيما چرا اين خودرو از جدول كيفيت مهرماه سازمان بازرسي حذف شده است، مي‌گويد: بازرسان سازمان بازرسي كيفيت روزهاي خاصي را براي ارزيابي در نظر گرفته‌اند و تنها در همان روز براي ارزيابي خودرو به شركت‌هاي خودروساز مراجعه مي‌كنند و در صورتيكه توليد محصول در آن روز به هر دليلي متوقف باشد ارزيابي صورت نخواهد پذيرفت.
وي در ادامه عنوان مي‌كند: بازرسان تنها خودرويي را مورد ارزيابي قرار مي‌دهند كه از خط خارج شده باشد و از خودروهاي موجود در پاركينگ براي ارزيابي استفاده نمي‌كنند.
وي در پاسخ به اين پرسش نيز كه در صورت توقف يك روزه توليد يك خودرو آيا كارشناسان براي ارزيابي مجدد به شركت‌هاي خودروساز مراجعه نمي‌كنند،مي‌گويد: حضور مجدد كارشناسان براي ارزيابي خودرو نيازمند نامه‌نگاري‌هاي بسيار است كه طي كردن اين مراحل زمان بر بوده و شركت پارس خودرو نيز در آبان ماه براي ارزيابي مجدد ماكسيما اقدامي صورت نداد به همين دليل اين خودرو از جدول سازمان بازرسي حذف شد.
بابايي در خصوص دلايل عدم توليد ماكسيما در ماه‌هاي گذشته نيز عنوان مي‌كند: توليد ماكسيما در مهرماه به دليل كمبود قطعه با كندي بسياري همراه بود، به همين دليل در برخي از روزها توليد آن متوقف مي‌شد. در آبان ماه نيز توليد مگان در شركت پارس خودرو شدت بيشتري گرفت و به دليل اينكه توليد اين دو خودرو در يك خط انجام مي‌شود با توجه به نياز بازار و انبار كارخانه روزهاي توليد در خودروي مذكور تغيير مي‌كرد، به همين دليل در برخي مواقع با توقف توليد اين خودرو مواجه بوده است.
وي در خصوص خبر جايگزيني‌ مگان به جاي ماكسيما در صورت توقف ماكسيما در شركت پارس خودرو نيز اظهار داشت: خودرو مگان و ماكسيما در دو رنج قيمتي متفاوت قرار دارند به همين دليل در صورت توقف توليد ماكسيما در شركت پارس خودرو اين شركت، خودرويي در رده قيمتي ماكسيما را جايگزين خواهد كرد و امكان جايگزيني مگان با ماكسيما وجود ندارد.
نسل جديد ماكسيما شايد به پارس‌خودرو برسد
به گفته بابايي در شركت پارس خودرو كارگروهي به نام كارگروه استراتژي محصول شركت پارس خودرو متشكل از مديريت استراتژيك، مديريت بازرگاني، مديريت بازاريابي و فروش و معاونت مهندسي محصول شركت سايپا تشكيل شده كه انتخاب خودروي جديد، فيس ليفت خودروها و حتي واردات محصولات جديد بر عهده اين كارگروه است.
وي در ادامه مي‌گويد،كارگروه استراتژي محصول شركت پارس خودرو هم اكنون در حال بررسي خودروي جايگزين است تا در صورت توقف توليد ماكسيما شركت با مشكل مواجه نشود.
وي در پاسخ به اين پرسش كه در صورت توقف توليد ماكسيما شركت پارس خودرو چه برنامه‌اي در نظر گرفته است، عنوان مي‌كند: دو برنامه در دستور كار شركت پارس خودرو قرار دارد، جايگزيني ماكسيماي جديد كه در آمريكا توليد مي‌شود با ماكسيماي كنوني و فيس ليفت اين خودرو با ماكسيمايي كه هم اكنون در شركت پارس خودرو توليد مي‌شود.
بابايي در پاسخ به اين پرسش كه آيا امكان توليد ماكسيماي نسل جديد با توجه به توليد و تامين قطعات آن در آمريكا وجود دارد يا خير، مي‌گويد: در صورت جايگزيني نسل جديد ماكسيما طرف قرارداد ما شركت نيسان است و ما هيچ ارتباطي با شركت آمريكايي نخواهيم داشت و تمام مراحل تامين قطعه و توليد از سوي شركت نيسان صورت خواهد پذيرفت كه اين امر توليد اين خودرو را در كشور امكان‌پذير مي‌كند. وي در خصوص فيس ليفت اين خودرو نيز عنوان مي‌كند: فيس ليفت اين خودرو نيز توسط شركت نيسان انجام مي‌شود و پس از انجام تمام مراحل، مونتاژ آن به شركت پارس خودرو سپرده مي‌شود. وي در پاسخ به اين پرسش كه امكان اجراي كدام گزينه بيشتر است، مي‌گويد: در حال حاضر تمام برنامه‌ها پيش‌بيني شده اما هنوز تصميم قطعي مبني بر حضور ماكسيماي جديد يا فيس ليفت اين خودرو صورت نگرفته است.
بابايي در ادامه با اشاره به اينكه علاوه بر گزينه‌هاي مطرح شده احتمال حضور محصولي جديد نيز در شركت پارس خودرو وجود دارد، عنوان مي‌كند: طي توافقاتي كه با شركت نيسان صورت گرفته اين شركت پيشنهاد جايگزيني تي‌ينا يكي از محصولات جديد اين شركت را مطرح كرد كه اين خودرو نيز مورد تاييد بخش مهندسي پارس خودرو قرار گرفته اما مشكل بر سر قيمت اين خودرو است چرا كه محصول پيشنهادي قيمت بالاتري نسبت به ماكسيما دارد و در صورتي كه بتوانيم از لحاظ قيمتي به توافق برسيم احتمال حضور آن در پارس خودرو وجود خواهد داشت.

 

 

تهیه و تنظیم : گروه اینترنتی نیک صالحی

www.niksalehi.com

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید