اگر مي‌خواهي خانه‌اي شاد داشته باشي …

اگر مي‌خواهي خانه‌اي شاد داشته باشي بايد خانه‌ات تميز و مرتب باشد.
اگر در خانه‌اي آرام و مرتب و با نظم زندگي كنيد، قاعدتا وقتي به درون آن قدم مي‌گذاريد احساس خوبي خواهيد داشت و مي‌توانيد بهتر مسائل و مشكلات خود را حل كنيد. بعضي اوقات وقتي به خانه‌اي وارد مي‌شويم احساس بدي به ما دست مي‌دهد و حس مي‌كنيم چقدر آن خانه سرد و بي‌روح است. دليل آن چيدمان بد و شادي در آنجاست؛ برعكس در بعضي خانه‌ها احساس خوبي به ما دست مي‌دهد و ناخودآگاه در آنها احساس شادي مي‌كنيم، حال با خود مي‌پرسيد، خب چه طور به اين فرآيند برسيم، بنابر اين نكات زير را بخوانيد:

خانه را مرتب كنيد تا پر از شادي شود.

از يك اتاق شروع كنيد و هر چه و لوازم غيرضروري داريد مثل سي‌دي‌هاي اضافي، كتاب، لباس و وسايلي كه استفاده نمي‌كنيد، جمع كنيد، بفروشيد، هديه بدهيد يا همه را دم در بگذاريد. ماهي يك بار و در يك روز معين اين كار را انجام بدهيد.

به سراغ كمد لباس‌هايتان برويد و لباس‌هايي را كه شش ماه است نپوشيده‌ايد (غير از لباس‌هاي مخصوص مراسم و مناسبت‌هاي خاص) جدا كنيد، همه را به افراد نيازمند ببخشيد. به اين ترتيب جا براي لباس‌هاي نو باز مي‌شود. شش ماه يك بار اين كار را انجام بدهيد.

به اسباب و اثاثيه شخصي و اموال خود خيلي دل نبنديد و نسبت به آنها احساس مالكيت نداشته باشيد. خوب مي‌دانيد كه ما انسان‌ها نمي‌توانيم چيزي را با خودمان به آن دنيا ببريم، پس عادت كنيد به دارايي‌هاي‌تان وابسته نباشيد و زودتر از آنها دل بكنيد. اسباب و اثاثيه‌هايي را كه به ندرت از آنها استفاده مي‌كنيد و بي‌خودي جمع كرده‌ايد يا بفروشيد يا ببخشيد. اين قانوني طلايي است.

ديوارها، پنجره‌ها و درها را از گرد و غبار و تار عنكبوت پاك كنيد. در صورت امكان ديوارها را رنگ كنيد و سپس تغيير دكوراسيون بدهيد. مبلمان، تابلوها و ديگر وسايل را گاهي جابجا كنيد اين كار باعث پراكندن شادي در خانه مي‌شود.

طوري وسايل خانه را بچينيد كه فضا بزرگ‌تر و روشن‌تر به نظر برسد. مبلمان را طوري بچينيد كه جلوي نور را نگيرد. وسايل را در كمدها و كابينت‌ها بگذاريد تا محيط به هم ريخته نباشد.وچند چراغ تزييني زيبا روي كابينت بگذاريد.

چند گل و گلدان طبيعي و زيبا در سالن بگذاريد. اگر باغچه داريد، در آن گل و درخت بكاريد.

يك حركت موثر و خلاق

به جاي اين‌كه پاي تلويزيون بنشينيد، كاري موثر و خلاق انجام دهيد. يعني چه؟

امروزه تماشاي تلويزيون نوعي اعتياد شده است. كاري كه هيچ سودي ندارد و آدم را تنبل و چاق مي‌كند. اگر فرزندانمان را از كودكي عادت بدهيم كه زياد پاي تلويزيون ننشينند و به جاي آن كتاب بخوانند، نقاشي كنند، شعر يا آهنگي بسازنند يا هر كار خلاق ديگري انجام دهند، به آنها ياد داده‌ايم كه از بخش خلاق مغز (نيمكره راست) استفاده كنند. از آنجايي كه خلاقيت محدويت ندارد هر چه كودكان بيشتر از آن استفاده كنند خلاق‌تر مي‌شوند و وقتي خلاقيت به خرج دهند احساس شادماني مي‌كنند.بنابراين بايد مغز خلاق خود را پرورش بدهيد تا بتوانيد كارهاي مهم و بزرگ انجام دهيد. به جاي تماشاي زياد تلويزيون، فقط برنامه‌هايي را ببينيد كه دوست داريد و از آن لذت مي‌بريد. سعي كنيد بيشتر كارهاي مفيد و سودمند انجام دهيد.

مراقبت از گياهان خانگي

برگ گياهان خانگي را با يك گردگير كه از جنس پر ساخته شده، گردگيري كنيد.

براي تميز كردن برگ‌ها از گليسيرين استفاده كنيد، چرا كه براي درخشندگي و شفافيت برگ‌ها، هيچ ماده‌اي بهتر از گليسيرين وجود ندارد چند قطره گليسيرين را روي پارچه‌اي بريزيد و به آرامي روي برگ‌ها بماليد. گليسيرين به مراتب از روغن زيتون بهتر است چرا كه خاك را به خود نمي‌گيرد. همچنين مخلوط آب و شير به مقدار مساوي هم يك ماده عالي براي برق انداختن گياهان خانگي است.

اگر مي‌خواهيد گل‌هاي شما تا آمدن مهمان‌ها تر و تازه و شاداب بماند، انتهاي ساقه آن دستمال مرطوبي بسته و درون يخچال بگذاريد، با اين كار مدت بيشتري تازه خواهند ماند.

آبي كه به گلدان‌ها مي‌دهيد، بهتر است از لحاظ درجه حرارت، با دماي اتاق تطبيق داشته باشد. براي اين كار، آب را در ظرفي ريخته و بگذاريد چند ساعت در اتاق بماند، تا هم حرارت آن متعادل شود و هم اين‌كه «كلر» موجود در آن ته‌نشين شود، برخي تصور مي‌كنند كه آب، هر چه سردتر باشد، بهتر است، در حالي كه اين تصور درست نيست و آب سرد امكان دارد به گياه آسيب برساند.

آبي كه تخم‌مرغ‌ها را در آن پخته‌ايد دور نريزيد، زيرا اين آب سرشار از املاح معدني است و محلول گوارايي براي گياهان به شمار مي‌رود.

آب تصفيه شده (يعني آب لوله‌كشي) داراي مقداري «كلر» است كه به عنوان ضدعفوني به كار مي‌رود، و اين آب، براي گل‌ها چندان مفيد نيست. بنابراين آب لوله‌كشي را درون ظرفي ريخته، بگذاريد يك روز بماند تا كلر آن ته‌نشين شود، سپس گلدان‌ها را آب بدهيد، اين كار از قهوه‌اي شدن نوك برگ‌ها جلوگيري خواهد كرد

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library چطورآرايش کنيم تاچهره مان گرما داشته باش

insert_link

local_library اگر لب‌های شما شكل متقارن ندارد

insert_link

local_library گلدانی با رنگ‌های شاد

insert_link

local_library اگر می خواهید در منزل گلدانهای زیبا داشت