سهیلی شمیرانی - منوچهر

منوچهر سهیلیمنوچهر سهیلی شمیرانی اردیبهشت 1331 در تهران به دنیا آمد.در سن چهارده سالگی در اسفند ماه سال 1344 به دلیل مأموریت پدرش به اهواز نقل مکان کرد. در آنجا نزد استاد احمد شباهنگ نواختن ویلن را آغاز کرد.


پس از یادگیری این ساز اولین ارکستر را با 5 نفر نوازنده و یک خواننده در دبیرستانی که درس می خواند تشکیل داد و سرپرستی کرد. که در آن محمد موسوی نوازنده نی، کماالدین کاوه ( سنتور ) ، محمود سبزی ( تار ) و برادرش پرویز سهیلی نوازنده تمبک حضور داشتند.


این ارکستر رفته رفته بزرگتر شد، به یازده نفر رسید و در اداره امور تربیتی استان خوزستان و همچنان زیر نظر سهیلی به کار خود ادامه داد. در این سال ها سهیلی همکاری با رادیو اهواز و نوازندگی در آن را نیز آغاز کرده بود.
در دوران تحصیل سهیلی بین نوازندگان ویلن در آموزشگاه های استان خوزستان، سه سال متوالی باکسب مقام اول، به اردوگاه رامسر اعزام شد که در این رهگذر با استاد مرحوم حبیب اله بدیعی آشنا  شد و از مکتب ایشان نیز فیض برد.


او به خدمت سربازی رفت. در این دوران هم از موسیقی دست نکشید و با تشکیل گروهی از هم دوره ای ها، در پلاژ افسران ژاندارمری در فرح آباد ساری، خدمت را با اجراء موسیقی سپری کرد. همزمان در ارکستر فرهنگ و هنر استان مازندران به سرپرستی استاد محمد شیرخدائی ویلن می نواخت. با آن گروه به خوانندگی چند خواننده از جمله مرحوم محمد دنیوی خواننده بسیار سرشناس و محبوب مازندران کنسرت هائی به مناسبت های مختلف از جمله جشن های فرهنگ و هنر در سراسر کشور اجراء کرد و همزمان با رادیو ساری همکاری داشت که آهنگ های بسیاری ازجمله " گلنسارجان " را اجراء کرد. این آهنگ یکی از زیباترین ترانه های مرحوم محمد دنیوی بود.


پس از خدمت برای ادامه تحصیل عازم کشور آلمان شد و موفق به اخذ فوق لیسانس در رشته اقتصاد صنعتی از آلمان گردید. در شهر برلین با محمد طهماسبی استاد و نوازنده تمبک آشنا شد. او شاگرد استادان مرحوم امیر ناصر افتتاح و حسین تهرانی بود. سهیلی به همراهی تمبک محمد طهماسبی آلبومی با نام موسیقی سنتی در دستگاه شور، شوشتری، سه گاه و ماهور عرضه کرد. در همان هنگام در شهر برلین به گروه پرسپولیس پیوست. در آن گروه سهیلی ویلن ، ذبیح اله علی عباسی ماندولا و ماندولین، ضیاء علی عباسی تمبک، دف و آواز و احسان علی عباسی ماندولین می نواختند. پس از مدتی آریس گاسپاریان نوازنده گیتار، جاز، پیانو وخواننده و همچنین پرویز غیاثیان نوازنده کلارینت و آهنگساز رادیو ایران سابق به این گروه افزوده شدند. این گروه تعداد دو صفحه 33 دور و یک کاست تولید و منتشر کرده است.


سهیلی در دوره اقامتش در برلین به عنوان نوازنده برنامه فلکور ( Folksmusik ) در رادیو برلین موفق به همکاری و نوازندگی شد. او به غیر از آلمان همچنین در کشور های انگلیس ، فرانسه ، هلند و چند کشور دیگر کنسرتهائی داده است.

منوچهر سهیلی


او چهل وهفت سال است که ویلن می نوازد و با نوازندگان و خوانندگان بسیاری، همکاری داشته که از آن جمله می توان به عهدیه، هوشمند عقیلی  و هایده  و مهستی و نادر گلچین اشاره کرد. تدریس ویولن به هنرجویان نیز از دیگر فعالیت های موسیقایی او به شمار می آید.


منوچهر سهیلیآثار عرضه شده توسط او بصورت سه CD به نامهای " طلوع آفتاب " ، " به یاد دوست " و " رهگذر " میباشد که هر سه بی کلام و حاوی آهنگهائی از سالهای طلائی موسیقی ایران از پرویز یاحقی ، مهندس همایون خرم ، عباس شاپوری و 5 آهنگ از ساخته های خود او می باشند . CD به یاد دوست ، شامل ویلن سهیلی به همراهی تمبک محمد طهماسبی می باشد که از دوستانی بودند که در آلمان به مدت 100 سال با هم نواخته بودند و با شنیدن خبر فوت او سهیلی تصمیم گرفت یکی از این همنوازی ها را در " دستگاه های شور و شوشتری " به صورت لوح فشرده به نام " به یاد دوست " برای بزرگداشت محمد طهماسبی تکثیر و توزیع نماید .


آخرین اثر از منوچهرسهیلی CD " رهگذر " می باشد که در دیماه 91 تولید شده است و اکنون جویای یک شرکت توزیعی مناسب می باشد .
درحال حاضر او گروهی را  بنام " نوای هاتف " تشکیل داده و در وزارت ارشاد به ثبت رسانده است که با این گروه کنسرتهای متعددی را به صحنه برده است .

منوچهر سهیلی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سهیلی اقدام به جمع آوری و نت نویسی آهنگهای پرویز یاحقی نموده است که در گام اول 35 قطعه از آهنگهای خاطره انگیز دهه های 30 و40 معروف به دوران طلائی موسیقی ایران را به نام " برگ خزان " همرا ه با شعرهای آنها برای اخذ مجوز به وزارت ارشاد داده است . همچنین این  آهنگها را برای آموزش با ویلن بازنوازی کرده است .

 

منوچهر سهیلی

 

 

نظرات (1)

در مورد این کتاب باید گفت : آب که سربالا رفت قورباغه ابو عطا میخونه

  پیوست ها
اجازه مشاهده پیوست را ندارید
 
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت چهارم

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت سوم

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت دوم

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت اول