15روش در تصميم گيري منطقي

‌تصميم‌گيري بخش مهمّي از زندگي را تشكيل مي‌‌دهد، ما هر روزه خود بارها مجبور به تصميم‌گيري‌هاي كوچك و بزرگ هستيم. مانند: كجا برويم؟ چه بخوريم؟ چه لباسي را بخريم؟ با فلاني چگونه حرف بزنيم؟ به چه كسي راي بدهيم؟ هنگام عصبانيت چه بكنيم؟ چه شغلي، دوستي و يا همسري را انتخاب كنيم؟



تصميمات، زندگي ما را شكل مي‌دهد، ما از طريق انتخاب‌ها و تصميم‌هايمان قدرت مي‌گيريم.

تصميم‌گيري قضاوت و انتخاب بين دو يا چند چيز و يا راه حل است كه هركس در زندگي شخصي و محيط كار و اجتماع خود با هر مقام و مسووليتي كه باشد انجام مي‌دهد و گاه مي‌تواند بسيار مهم و حياتي باشد. تصميم‌گيري نشانه‌ي رشد و بلوغ و مسئوليت پذيري افراد است. تصميم‌گيري درست و سنجيده موجب شادي و احساس موفقيت در فرد شده و سازگاري و اعتماد به نفس او را افزايش مي‌دهد و اين حالت نه تنها در تصميم‌گيرنده، بلكه در اطرافيانش اثر مثبت گذاشته و بهداشت رواني فرد و اعضاي خانواده را تامين مي‌كند.تصميم‌گيري هنر و شاخص مهمي براي شناخت رشد عقلي، عاطفي، اجتماعي و رواني افراد مي‌باشد، كساني كه به چنين رشدي نرسيده باشند، احتمال بيشتري وجود دارد كه اجازه دهند ديگران براي آنان تصميم‌گيري كنند.

 از آن جايي كه تصميم‌گيري خود از مهارت‌هاي زندگي محسوب مي‌شود، در اين مقاله به 15 راهكاردر تصميم‌گيري درست و منطقي اشاره مي‌نماييم. 

 راهكارهاي تصميم‌گيري درست و منطقي:

1- در تصميم‌گيري بهتر است با افراد آگاه، متخصص و با تجربه مشورت نماييم.

2- در مورد تصميمات گروهي يا خانوادگي بهتر است نظر تمامي افراد گروه را نيز جويا شويم.

3- براي اين كه تصميم گيرنده‌ي خوبي باشيم، سعي كنيم خود آگاهي خود را افزايش دهيم.

4- در مورد مسائل شخصي با حفظ و تقويت اعتماد به نفس، اجازه ندهيم ديگران براي ما تصميم بگيرند.

5- مسئوليت پيامدهاي تصميم خود را شخصاً برعهده بگيريم.

6- با مديريت و كنترل هيجان‌هاي خود تصميمات منطقي‌تري بگيريم. همان طور كه حضرت علي‌(ع) فرمودند: «هنگام خشم، نه تصميم، نه تنبيه، نه دستور».

7- در تصميم‌گيري‌هاي خود به تمام جوانب موضوع توجّه كنيم.

8- سعي كنيم قبل از اجراي تصميم خود پيامدهاي مثبت و منفي آن را بررسي كنيم و امتياز بدهيم.

9- نگاه مثبت، توأم با تفكّر و شناخت باعث مي‌شود كه تصميم‌هاي درست‌تر و منطقي‌تر بگيريم.

10- فرصت تصميم‌گيري را از ديگران به ويژه فرزندانمان دريغ نكنيم و به آن‌ها اجازه دهيم در مسائل مربوط به خودشان تمرين تصميم‌گيري داشته باشند. 

11- شهامت تصميم‌گيري را در خود و ديگران تقويت كنيم.

12- به عوامل موثر در تصميم‌گيري مانند اطلاعات درست، تأثير فشار گروه‌ها و دوستان، هنجارهاي (جامعه، فرهنگ، مذهب)، رسانه‌هاي جمعي و ... توجّه نماييم.

13- به منظور جلب توجّه فرزندان به پيامدهاي هر تصميم‌گيري در مورد برخي از مخاطره آميزترين تصميم‌هاي دوره‌ي نوجواني با آن‌ها گفتگو كنيم.

14- هدف‌گذاري در زندگي، مقدّمه‌ي تصميم‌گيري است. به عبارت ديگر افرادي كه اهداف كوتاه و بلند مدّت خود را در كليه‌ي شئونات زندگي مشخص كرده باشند، راحت‌تر و مناسب‌تر تصميم‌ مي‌گيرند.

15- مطالعه‌ي زندگي‌نامه‌ي انسان‌هاي موفّق در عرصه‌ي علم و ادب و اقتصاد و ... مي‌تواند زمينه‌ي تصميم‌گيري‌هاي مناسب‌تر را در فرد مهيا سازد.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library آموزش یوگا - واقعیتی عمیق در عملكرد هیپن

insert_link

local_library آموزش یوگا - واقعیتی عمیق در عملكرد هیپن

insert_link

local_library آموزش یوگا - مبحثی در شناخت تمرکز و تربی

insert_link

local_library آموزش مطالعه - علاقه مهم ترین شرط در تمر