مردان ايراني در اتاق زايمان

منظور كاهش درد زنان و ترويج روشهاي زايمان بدون درد، از اين پس مردان ايراني شاهد تولد فرزندانشان در شماري از بيمارستانهاي كشور خواهند بود. اين مطلب در همايش "روشهاي زايمان بدون درد با حضور همسر "در تالار ابن سيناي مشهد اعلام شد كه در آن حدود 400 نفر از زوجين و علاقمندان حضور داشتند.

به گزارش ايرنا، خانم "ناهيد قربانيان مشهدي" ، نايب رييس جمعيت مامايي خراسان رضوي در همايش يادشده گفت: در كشورهاي غربي حضور همسر در انجام زايمان از مدتها پيش در حال انجام است زيرا اين امر هم باعث آرامش مادر در حين وضع حمل شده و هم اثرات رواني مطلوبي در نقش پدر شدن مرد دارد. 

وي افزود: طي سالهاي اخير در راستاي ترويج روشهاي زايمان بدون درد در ايران قدمهايي برداشته شده ، به طوريكه هم‌اكنون زايمان با حضور همسر ، زايمان در آب و يا استفاده از گاز انتونكس در برخي بيمارستانهاي كشور به صورت آزمايشي در حال انجام است. 

وي جزييات بيشتري از اجراي اين طرح و محل اجراي آن را بيان نكرد. 

قربانيان، نهادينه كردن راههاي زايمان بدون درد را از راهكارهاي مهم كاهش شيوع سزارين در جامعه خواند و تصريح كرد: تمرينات ريلكسيشن (انجام حركات عضلاني و تنفسي خاص) صوت درماني، عطردرماني، هيپنوتيزم، استفاده از گاز "انتونكس"، زايمان در آب، انواع ماساژها و حضور همسر در حين زايمان از شناخته‌ترين روشهاي زايمان بدون درد است. 

وي در باره استفاده از گاز انتونكس گفت كه اين ماده، مخلوطي از گاز اكسيژن و ?N2o است، در اين روش يك عدد ماسك كه به كپسول متصل است به بيمار داده مي‌شود و بيمار قبل از درد شروع به تنفس مي‌كند. 

قربانيان استفاده از اين روش را راحت، بي‌خطر، بدون عارض و قابل گسترش و با كمترين هزينه دانست و گفت: طبق ارزيابي انجام شده، اين گاز هيچگونه عارضه‌اي نداشته و حتي باعث اكسيژن رساني بهتر به جنين و مادر مي‌شود. 

نيمي از زنان ايراني با سزارين زايمان مي كنند اكرم عليزاده رييس جمعيت مامايي استان خراسان رضوي هم در همايش روشهاي زايمان بدون درد گفت: هم‌اكنون آمار سزارين در جامعه سير صعودي داشته و حتي اين رقم در بيمارستانهاي دولتي بين 40 تا 50 درصد گزارش مي‌شود. اين در حالي است كه اين رقم طبق استانداردهاي سازمان بهداشت جهاني حدود 10 تا 15 درصد است. 

وي با اشاره به تبعات و عوارض بسيار سزارين نسبت به زايمان طبيعي ، احتمال عفونت، خونريزي، تاخير در بهبودي، لكه بيني و اثرات جراحت را از عوارض آن دانست. عليزاده يكي از علل مهم ترويج سزارين در كشور را ترس مادران از زايمان دانست و گفت:افزايش آگاهي مردم و همچنين نهادينه كردن روشهاي زايمان بدون درد از راهكارهاي مهم كاهش سزارين و ترويج زايمان طبيعي است. 

به عقيده وي،‌ همچنين بايد امور مربوط به زايمان به ماماها سپرده شود و همانند كشورهاي پيشرفته از طريق سيستم ارجاع پس از مشاوره يك ماما، جراح نسبت به سزارين اقدام كند.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library آموزش یوگا - واقعیتی عمیق در عملكرد هیپن

insert_link

local_library آموزش یوگا - واقعیتی عمیق در عملكرد هیپن

insert_link

local_library آموزش یوگا - مبحثی در شناخت تمرکز و تربی

insert_link

local_library آموزش مطالعه - علاقه مهم ترین شرط در تمر