نوجواني، دوره تنبلي است!

بيشتر پدر و مادرها از ديدن فرزند نوجوانشان كه به زور از جايش بلند مي‌شود تا جواب تلفن را بدهد، يا كنترل از راه دور تلويزيون را هم مي‌خواهد با پايش بردارد، عصباني مي‌شوند.


كه چرا كودك فعال و پرجنب‌وجوش ديروز، تبديل به نوجوان تنبل امروز شده است. به‌نظر مي‌رسد كه تنبلي دوران نوجواني، يك مشكل جهاني است و اكثر خانواده‌ها را درگير خود كرده است.

تازه‌ترين مطالعات انجام‌شده نيز،  شاهد اين مدعاست. يكي از اين مطالعات كه در دانشگاه كاليفرنيا انجام شده و نتايج آن به تازگي منتشر شده،  نشان مي‌دهد كه از 9‌سالگي تا 15 سالگي،  افت شديدي در ميزان فعاليت بدني بچه‌ها رخ مي‌دهد كه بسيار قابل‌توجه است. 

به گزارش آسوشيتدپرس، در مطالعه اين محققان مشخص شده در سن 9‌سالگي، 90 درصد بچه‌ها،  تقريبا در بيشتر روزها، تا 2 ساعت فعاليت و تحرك دارند؛ اما وقتي به سن 15 سالگي مي‌رسند، اين ميزان تنها به 3 درصد آنها محدود مي‌شود.

در اين بررسي همچنين مشخص شده تنها يك‌سوم از نوجوانان به توصيه استاندارد ورزش متخصصان در اين سن، عمل مي‌كنند؛ اينكه بايد يك ساعت در روز ورزش‌هاي با شدت متوسط تا شديد، مانند شنا، دوچرخه‌سواري يا پياده‌روي تند انجام دهند. اين محققان هشدار داده‌اند چنين روندي به شدت خطرناك است؛

چرا كه مي‌تواند پايه‌اي براي زندگي كم‌تحرك آينده آنها محسوب شود. نكته قابل‌تامل در نتايج اين مطالعه، آن است كه در آن مشخص شده وضعيت دختران به مراتب وخيم‌تر از پسران است و اين مي‌تواند نه تنها در سلامت خود آنان تاثير بگذارد،  بلكه روي سلامت نسل آينده نيز مؤثر باشد و آن را مخدوش كند.

اين محققان، كه نتايج مطالعه‌شان را در نشريه انجمن پزشكي آمريكا چاپ كرده‌اند، موضوع را به تغيير سبك زندگي نوجوانان، نسبت به كودكان، مربوط دانسته‌اند.

آنها مي‌گويند كم شدن ساعات زنگ تفريح و ورزش و تمايل بيشتر نوجوانان به نشستن روبه‌روي رايانه و بازي‌ها و فعاليت‌هاي رايانه‌اي و تماشاي فيلم و دي‌وي‌دي، باعث شده كه ميزان كلي تحرك آنها نسبت به دوران كودكي بسيار كمتر شود.

اين در حالي است كه برخي از روان‌شناسان عقيده دارند تغييرات هورموني و رفتاري كه در دوران بلوغ رخ مي‌دهد، نوجوانان را مستعد كم‌تحركي و تنبلي مي‌كند.

علت اما هرچه باشد، همان طور كه اشاره شد،  زنگ خطري براي سلامت نسل‌ آينده است. نتايج اين مطالعه در حالي منتشر شده كه بحث بر سر توصيه‌نامه جديد انجمن اطفال آمريكا در هفته گذشته، مبني بر لزوم اندازه‌گيري كلسترول خون كودكان در سنين پايين و چك دوره‌اي آن، هنوز ادامه دارد.

به گفته متخصصان اين انجمن، روند تشكيل پلاك‌هاي آترواسكلروزي، يعني آنچه منجر به سفتي و تنگي عروق تغذيه‌كننده قلب مي‌شود، از سن كودكي آغاز مي‌شود و بنابراين مهم است كه ميزان كلسترول قابل‌رسوب در رگ‌ها را در همين سن ارزيابي كنيم.

اين محققان مي‌گويند بالا ماندن سطح كلسترول بد خون، تا سن 8سالگي، با وجود انجام توصيه‌هاي غذايي و ورزش، بايد مورد توجه پزشكان قرار گيرد و داروي پايين‌آورنده چربي خون،  از دسته استاتين‌ها، براي كودك تجويز شود.

همه اين ملاحظات، به‌دليل رشد روزافزون بيماري چاقي در كودكان است كه با كم‌تحركي دوران نوجواني و تغذيه ناسالم آنها، ادامه پيدا مي‌كند و نهايتا فرد را به سمت انواع بيماري‌هاي مزمن هدايت مي‌كند؛

از بيماري‌هاي قلبي و عروقي گرفته تا ديابت و فشارخون. اما نكته مهم اين است كه كنترل چاقي در كودكان و نوجوانان، و برنامه‌ريزي براي تحرك و فعاليت بدني بيشتر آنها، بايد متناسب با علائق و ويژگي‌هاي خاص آنها در اين دوران و همچنين نيازهاي تغذيه‌اي‌شان انجام شود.

نمي‌توان همان رژيمي را كه براي بزرگسالان تدوين شده،  عينا و يا حداكثر با تغييرات جزئي،  براي كودك يا نوجوان هم پياده كرد. 

(در اين مورد بايد متخصص تغذيه نظر بدهد) در مورد ورزش هم، كارشناسان عقيده دارند بهتر است برنامه ورزش‌هاي مفرح و دسته‌جمعي براي نوجوانان ترتيب داد تا در عين آموزش و يادگيري رفتار اجتماعي و لذت بردن از حضور در جمع همسالان و دوستان، بتوانيم آنها را به تحرك و فعاليت بيشتر متمايل و علاقه‌مند كنيم.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید