شامپوي نامناسب و رنگ كردن بيش از حد مو

يك متخصص پوست، حالت دهنده‌هاي مو،‌ ژل، واكس مو، شامپوي نامناسب و رنگ كردن بيش از حد مو را از عوامل تشديد كننده ريزش مو عنوان كرد. 
دكتر فرانك احساني در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين كه ريزش مو در افراد مختلف فرق مي‌كند،‌ گفت: ريزش موي مدل مردانه ارثي كه در مردان شايع‌تر است، بستگي به درجه شدت ژن خانوادگي فرد دارد و ممكن است در سنين بلوغ با شروع ترشحات هورموني جنسي آغاز شود و تا سن 30 سالگي هم ادامه يابد.

وي با بيان اين كه ريزش مو بر اساس جنسيت به علل متفاوتي بستگي دارد، اظهار داشت: علل عمومي ريزش مو را مي‌توان ناشي از سوء تغذيه، بعد از زايمان و دوران شيردهي، بعد از هر عمل جراحي، بعد از تصادفات شديد و استرس‌ها، فوت نزديكان و مسافرت‌هاي طولاني مدت با هواپيما و جت صورت مي‌گيرد كه معمولا طي يك دوره 3 تا 4 ماه ريزش موقت مو ادامه دارد و وقتي درمان مناسب انجام شود، ريزش مو برطرف مي‌شود.

دكتر احساني استفاده از اتوي مو، ژل، واكس مو،‌ شامپوي نامناسب و رنگ كردن بيش از حد مو را در ريزش مو بي اثر ندانست و يادآور شد: اين عوامل جزو تروما و ضربه به مو به شمار مي‌رود زيرا باعث ضربه به سر و شست و شو سخت مو مي‌شود، در واقع مي‌تواند ريزش موي موقت ايجاد كند اما در صورت درمان، موهاي از دست رفته مجددا رشد مي‌كنند.

وي در ادامه افزود: هر عاملي كه به ساقه مو ضربه وارد كرده و ساقه مو را بيش از اندازه تحت كشش قرار دهد، باعث سستي ريشه مو و شكنندگي ساقه، مو خوره و نهايتا تغيير حالت مو مي‌شود.

احساني با بيان اين كه ريزش مو درمان قطعي ندارد، اذعان داشت: درمان ريزش مو در چند طبقه صورت مي‌گيرد، بيمار پس از مراجعه به پزشك و دادن اطلاعات دقيق از وضعيت و بيماريهاي پيشين خود نظير نحوه تغذيه و بيماري كم خوني يا سابقه بيماري هورموني، تحت درمان قرار مي‌گيرد.

وي تصريح كرد: درمان‌هاي هورموني، تغذيه‌اي مانند قرص آهن و انواع ويتامين‌ها،‌محلول‌ها، شامپو و پمادها از جمله روشهاي درماني هستند كه با تشخيص پزشك به بيمار تجويز مي‌شود. چنانچه هيچ يك از اين روشها جواب ندهد كاشت مو براي بيمار توصيه مي‌شود.

دكتر احساني همچنين در رابطه با كك و مك به عنوان يكي از شايع ترين بيماريهاي فصل تابستان نيز گفت: كك ومك لكه‌هاي كم رنگ قهوه‌اي است كه معمولا از قطر يك تا دو ميلي متر بزرگ تر نمي‌شوند و بيشتر در افرادي كه پوست خيلي سفيد داشته و موهاي روشن و قرمز رنگ دارند، بروز مي‌كند.

وي ابتدا زمينه ژنتيك و سپس ميزان قرار گرفتن در معرض نور آفتاب را علل بروز كك و مك عنوان كرد و يادآور شد: افرادي كه از دوران كودكي در معرض آفتاب مستقيم هستند باعث فعاليت اين ژن شده و كك و مك به درجات و تعداد مختلفي بروز مي‌كند.

احساني با بيان اين كه براي كك و مك درمان قطعي وجود ندارد، توصيه كرد: مصرف ضد آفتاب و داروهاي روشن كننده پوست و دوري از آفتاب ضروري است. اما چنانچه پاسخي دريافت نكرديد، بهتراست از ليزر براي برداشت كك ومك استفاده ‌شود.

وي در پايان توصيه كرد:‌ بهتر است، افراد به ويژه سفيد پوست‌ها از سنين كودكي، كرم‌هاي ضد آفتاب، نقاب‌هاي بزرگ و لباس‌هاي آستين دار استفاده كنند.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library آموزش یوگا - دنیای پر رمز و راز خواب

insert_link

local_library آموزش یوگا - یوگا و درمان سردرد

insert_link

local_library آموزش یوگا - مبحثی در شناخت تمرکز و تربی

insert_link

local_library دستورالعمل های استيل شروع ، قدمها و پرتا