فضليت علم تعبير

بدان كه علم تعبير علمي شريف و بزرگ است و حق تعالي، اين علم را به يوسف صديق آموخت.

 
ابن عباس گويد: اول چيزي از نبوت كه ايزد تعالي به حضرت محمد (ص) عطا نمود، اين بود كه فرشته مقرب او را در خواب گفتي: «بشارت باد تو را كه حق تعالي از جمله انبياء، تو را برگزيد و خاتم انبياء گردانيد.» چون حضرت از خواب بيدار شد، اين خواب را با خديجه (ع) گفت و خديجه گفت: «دل خوش دار كه از اين خواب خير و اقبال يابي.»  

در خبر آمده است: اين علم معجزه حضرت يوسف (ع) بود و علمي كه معجزه پيامبران است، به يقين علم شريف و بزرگي است. بعضي از انبياء را، نبوت به خواب كرامت گشته. هشام بن عروة از پدر خويش نقل مي كند: «خواب بشارت است از خداوند، مردم صالح را». و در خبر است از ابوذر كه پيامبر (ص) فرمود: «خوابِ مردم صالح جزئي است از چهل و شش جزء پيغمبري». همينطور از عبدالله عباس و او از سليمان كه فرمود: «خواب وحي است از خداي تعالي بر بنده مومن كه او را از خير و شري كه به او خواهد رسيد آگاهي دهد، پيش از آن كه آن خير و شر به او رسد.» ابوذر رحمه الله گويد: گروهي از ياران پيامبر، پيش او آمدند غمناك و گفتند: يا رسول الله، بر تو از آسمان، وحي آمدي و تو ما را از كارها خبر دادي، امّا (عَياذاً بِاللهِ) اگر اجل تو را فرا رسد، چه كسي ما را خبر دهد و بي اخبار، كارهاي دين چگونه دانيم. پيامبر (ص) فرمودند: «بعد از وفات من، وحي منقطع مي شود، ولي مبشّرات منقطع نگردد.» ياران عرض كردند: «مبشّرات چه باشد»؟

 
   
پيامبر (ص) فرمودند: «مبشرات خواب هاي پسنديده بود كه انسان صالح بيند و يا كسي از براي او بيند». و از سلمان مروي است كه گفت: از رسول خدا شنيدم كه با ياران خود گفت: «چون كسي از شما خواب هاي پسنديده بيند، بايد كه خداي تعالي را سپاس گويد و با دوستان و مؤمنان همي گويد. ولي اگر خواب ناپسند بيند، بايد چند مرتبه بگويد: «اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشّيْطانِ الرّجيم»، و از شرّ شيطان پناه به حق تعالي برد و آن خواب را با هيچ كس نگويد، تا از آن هيچ ضرر و گزندي به او نرسد.» درخبر است از اميرالمومنين (ع) كه فرمود: «چون مؤمني خوابي بيند، بايد تعبير آن را بداند، تا از خواب خوب بهره نيكو گيرد و از خواب بد حذر كند، به دعا و عبادت و صدقه دادن.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید