تاریخچه بازیهای کامپیوتری - قسمت ششم - سال 1970

سنه ی 1970 
 اولین دهه ی جدی بازیهای کامپیوتری این دهه بود. 
الف_ پی سی گیمنیگ 
در اوایل دهه، گروهی از برنامه نویسان مصرف کننده ی کامپیوتری های Digital Equipment Corporation، یا به باختصار DEC، تعدادی بازی برای مدلهای متفاوت این کامپیوتر در آن زمان ساختند و به نام DECUSS منتشر نمودند. این بازیها بیشتر متنی بود و بیتمپ در آنها کاربردی نداشت، که لیست این بازیها که جزء اولین بازیهای ویدئویی مخصوص کامپیوتر بودند ازین قرار است: 

1971: اولین بازی بیسبال کامپیوتری به نام computer baseball، توسط Don Daglow برای مدل PDP-10 کامپیوترهای دی ای سی نوشته شد. یک سیمولاتور اولیه برای بیسبال. داگلو همکار Eddie Dombrower، در ساخت بازی Earl Weaver Baseball که در سال 1987 توسط الکترونیک آرتز منتشر شد نیز بود. 

1971: بازی Star Trek، که توسط Mike Mayfield، روی کامپیوتر دی ای سی Sigma 7 و در دانشگاه MIT ساخته شد. وحشیانه ترین بازی آن زمان را میتوان Star Trek نام برد که در سنه ی نود، پورتی ازین بازی برای بازی تلوزیونها و کنسولهای هندلی LED استفاده میشد.

یک نسخه از Star trek که در لینوکس در حال اجراست


1972: در این سال، Gregory Yob، بازی Hunt the Wumpus را برای PDP-10 نوشت. 1974: دو بازی Maze War و Spasim به عنوان اولین بازیهای FPS عرضه شدند.

1975: Will Crowther، اولین بازی ماجراجویی تکست بیس را با نام Adventure نوشت. 1975: 

1975: دوباره دون داگلو، و اینبار اولین بازی RPG را برای کامپیوتر نوشت. این یک بازی متنی بود و Dungeon نام داشت. تحولی ناچیز برای بازیهای آن زمان و تحولی بزرگ برای دنیای کلی بازیهای کامپیوتری در آینده بود(به قول نیل آرمسترانگ این قدم کوچکیست برای انسان و قدم بزرگی برای بشریت )

1975: بازی DND، درست مانند Dungeon، به سبک RPG بود که روی کامپیوترهای CDC برای دانشجویان این مدرسه نوشته شد. ای بازی مزمان با Dungeon در دست ساخت بود اما دانگئون زودتر عرضه شد و عنوان اولین بازی RPG را گرفت.

1977: Kelton Flinn وJohn Taylor، اولین نسخه ی بازی تکستی Air را ساختند. 

1977: نوشتن نسخه ی اولیه ی Zork، توسط Dave Lebling، Marc Blank، Tim Anderson و Bruce Daniels شروع گردید. کار انها درست قرینه ی کار جدید داگلو، کواتر و یاب بود. Zork از بازی داگلو و کواتر و یاب بهتر بود، اما این دو گروه در مارچ سال بعد یک گروه را تشکیل دادند. 1978: Michael Toy، Glenn Wichman و ken Arnold بازی Rogue را برای یونیکس BSD نوشتند که به سبک داگنئون نوشته شده بود، اما از داگنئون موفقتر بود و به یک عنوان تجاری بین کامپیوترهای خانگی تبدیل گردید. 


ب_ نسل دوم بازیهای ویدئویی

اولیه ترین کنسولها، که بازیهایشان بیشتر تشکیل شده بود از کارتریجی که اطلاعات در آن ذخیره میشد، کارتریج درون رام دستگاه قرار میگرفت و میکرو پروسسور کنسول بازی را میخواند و اجرا میکرد. دستگاههایی که در این دسته قرار میگیرند، قرار از کنسولهای زیرند: 
- در سال 1977، آتاری Video Computer System که بعد Atari 2600 نام گرفت، به بازار آمد. 99 بازی در فصلهای تعطیل برای این کنسول عرضه شد.

Atari 2600
کارتریج بدون روکش
Pitfall، سومین پارت بازیهای Atari 2600


- شرکت Intellivision، دستگاه Mattel را ساخت:


- کنسول ColecoVision، که از سه کنسول بالا بهتر بود.

ColecoVision


اولین کنسولهای دستی نیز در این سنه ازین قرارند:

Microvision2
Nintendo Game and Watch

هردو کنسولهای اولیه بودند، با مانیتوری از جنس کریستال مایع و رزولوشن 64×75 که بر اساس چراغهای LED و آلگوریتمی ساده کار میکردند.

لیست عناوین تجاری کنسولهای نسل دوم نیز ازین قرارند:


Asteroids

Breakout

Defender

Donkey Kong

Frogger

Mario Bros.


Mr. Do!

Pac-man

Pitfall!

Space Invaders


Spy Hunter


Tempest

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت چهارم

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت سوم

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت دوم

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت اول