ناظری - شهرام

 

 

 

شهرام ناظری در سال 1328 در کرمانشاه در خانواده ای فرهنگ دوست و اهل هنر و موسیقی به دنیا آمد. پدرش كه صدای لطيفی داشت و از سبك قدما و خوانندگان آن ديار به خصوص شادروان شيخ داوودي خواننده بزرگ بهره گرفته بود فرزندش را تحت تعليم قرار داد.

قطب اين خانواده استاد حاجی خان ناظری بود كه اكثر موسيقی دانان كرمانشاه را با نت و موسيقی اصيل ايران تعليم داد و خود از شاگردان درويش خان و كلنل وزيری بود. در سن 9 سالگی اولين برنامه هنری خود را در راديو كرمانشاه همراه با تار مرحوم درويشی از نوازندگان معروف كرمانشاه اجرا نمايد. او سپس در سن 11 سالگی در راديو تلويزيون ايران چند برنامه در آواز ايراني اجرا کرد. شهرام از دانش پسر عمويش علی ناظری و درويش نعمت علی خان خراباتی در زمینه موسيقی محلی و كردی نیز بهره فراوان گرفت.

در سال 1345 برای بهره گيری از محضر اساتيدی چون شادروان عبداله دوامی، نورعلی برومند، عبدالعلی وزيری، محمود كريمی و. .. مقيم تهران شد و همزمان سه تار را نیز نزد استادان احمد عبادی، محمود تاج بخش، جلال ذوالفنون و محمود هاشمی فرا گرفت. شهرام ناظری مدت يك سال نیز در تبريز با نوازندگان و موسيقي دانان آن ديار مانند بيگجه خانی و محمود فرنام قيطانچيان كه از شاگردان اقبال آذر بودند درزمينه موسيقی ايرانی همکاری کرد. درسال 1354 بنابه پيشنهاد نورعلی برومند به استخدام راديو تلويزيون در آمد و اولين برنامه خود را با گروه شيدا به سرپرستی محمد رضا لطفی با مثنوی مولانا و ترانه ای از شيخ بهايی اجرا نمود و پس از آن با گروه عارف به سرپرستی حسين عليزاده و پرويز مشكاتيان همكاريش را ادامه داد.

سال 1355 درنخستين كنكور موسيقی سنتی ايران (باربد) مقام اول رابه دست آورد و درسال 1356 همراه باگروه سماعی به سرپرستی اصغر بهاری و حسن ناهيد برای اجرای كنسرت در جشنواره توس انتخاب شد. از سال 1357 تا 1360 با تلاش پی گير و بی وقفه آلبوم‌های چاووش (2) (3) (4) (7) (8)، آلبوم مثنوی موسی شبان و سخن عشق را تهیه كرد.

 در سال های 1360 تا 1364 از فعاليت خود کاست و مشغول تدريس موسيقی و رديف های آواز ایرانی به علاقه مندان شد. از سال 1364 به بعد با همكاری گروه های موسيقی ايرانی كارهای زيبايی را به بازار موسيقی عرفانی و اصيل ايرانی عرضه کرد از جمله اين آثارمی توان ازشور انگيز با همكاری حسين عليزاده، گل صد برگ و آتش در نيستان با همكاری جلال ذوالفنون، كنسرت اساتيد با همكاری گروه فرامرز پايور و بی قرار با همكاری گروه جليل عندليبي را نام برد. شهرام ناظری طی فعاليت هنری خود برای اجرای كنسرت، سفرهای بسیاری به كشورهای آسيايی، اروپايی و آمريكا داشته و در فستيوال های جهانی نيز حضور به هم رسانيده است. در سال 1380 به همراه فرزندش حافظ ناظری در جشنواره موسیقی فجر شرکت کرد.

این اجرا جايزه اول اين فستيوال به عنوان بهترين خواننده موسيقی اصیل ایرانی را نصيب او کرد. ناظری همچنین جايزه مخصوص هيئت داوران جشنواره مهررا نیز از آن خود ساخت. در سال 1386 نشان شوالیه ادب و هنر را از سوی دولت فرانسه دریافت کرد. این نشان بالاترین نشان فرهنگی فرانسه است و پاس‌داشتی است از طرف دولت فرانسه به هنرمندانی که تلاش ویژه‌ای در اعتلای فرهنگ و هنر انجام می‌دهند.

 وی همچنین در همین سال(2007میلادی) از طرف مجمع آسيا به عنوان هنرمند برتر آسيا انتخاب و از طرف پارک كی مون دبير كل سازمان ملل متحد تقدير ويژه شد. مثنوی موسی و شعبان، بهاران ابیدر، شعروعرفان (بنمای رخ)، یادگار دوست، ساقی نامه و صوفی نامه 1 و 2، نجوا، بشنو از نی، سخن تازه، دیوان شمس، لاله بهار، شورانگیز، درگلستانه، زمستان، کنسرت اساتید موسیقی، گل صدبرگ، آتش در نیستان، چاوش 2،3،4،7 و 8، چشم به راه، کنسرتی دیگر، دل شیدا، کیش مهر، مطرب مهتاب رو، بی قرار، حیرانی، لولیان، غم زیبا و سفر به دیگر سو مجموعه آلبوم هایی است که او منتشر کرده است.

 

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت چهارم

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت سوم

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت دوم

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت اول