مشکاتیان - پرويز

 

 

 

پرويز مشكاتيان 24 اردیبهشت 1334 در نیشابور به دنیا آمد. وي مقدمات موسيقي را از 6 سالگي نزد پدرش، حسن مشكاتيان، آموخت و نخستين كنسرت خود را در سن 8 سالگي در مراسم گردهمايي دانش آموزان در مدرسه امير معزي نيشابور ارائه داد. پس از آن در جشنواره موسيقي كه دراردوگاه رامسر برگزار مي شد به دفعات شركت كرد و در تمامي آنها مقامهاي ممتاز را به دست آورد. مشكاتيان علاوه بر آهنگسازی و نوازندگی سنتور كه ساز تخصصي اوست با سه تار هم آشنايي كافي دارد و همنوازي سه تار در آلبوم سر عشق را خودش انجام داده است.
سال 1353 در دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شد و همزمان به آموزش رديف  ميززا عبدالله نزد نور علي خان برومند و رديف موسيقي سنتي نزد دكتر داريوش صفوت پرداخت.
در همین زمان رديف مبانی موسیقی و موسيقي ايراني را  نیز نزد اساتیدی چون دکتر محمدتقی مسعودیه، عبدالله خان دوامی، سعید هرمزی، یوسف فروتن فرا می گرفت. 
این هنرمند از سال 1354 همكاري خود را با مرکز حفظ و اشاعه موسیقی به عنوان مدرس و نوازنده سنتور و سرپرست گروه زیر نظر دکتر داریوش صفوت آغاز کرد. دركنار آن به اجراي كنسرت هاي متعدد با خوانندگاني چون پريسا (فاطمه واعظي) و هنگامه اخوان پرداخت و در سال 1356 گروه عارف را تشكيل داد.
درهمين سال وي در آزمون باربد که به ابتکار استاد نورعلی برومند برگزار می شد شركت كرد و به همراه پشنگ كامكار مقام اول در رشته سنتور و همچنین مقام ممتاز را به همراه داريوش طلايي در رديف نوازي به دست آورد.
همکاری با رادیو زیر نظر هوشنگ ابتهاج (سايه) از ديگر فعاليت هاي مشکاتیان درسال 56 بود كه با واقعه 17 شهريور 57 او و گروهي ديگر از اهل موسيقي به صورت دسته جمعي از راديو استعفا دادند. 
در اين سال مشکاتیان به اتقاق گروهي ديگر از هنرمندان موسيقي و با همكاري گروه‌هاي عارف و شيدا مؤسسه چاووش را شكل داد كه حاصل آن انتشار برخي از ماندگارترين قطعات موسيقي سنتي در سال‌هاي 57 تا 62 بود که غالبا آثار این سال ها با صدای شهرام ناظری و محمدرضا شجریان اجرا و منتشر شده است.  
در همین سال ها بود که مشکاتیان با استاد محمد رضا شجریان فعالیت های مشترکی را آغاز کرد. حاصل این همکاری خلق آثاری چون آلبوم هاي سر عشق( درماهور) بيداد( دستگاه همايون ) بر آستان جانان ( در شور و بيات ترك)، نوا (‌مركب خواني در دستگاه نوا) ، دستان(‌در دستگاه چهار گاه) و نيز اجراي كنسرت هاي برون مرزي به همراه شجريان در كشورهاي اروپايي بود كه تا سال 1366 به طول ادامه داشت. 
از سال 67 همكاري با خوانندگان ديگري را هم در فعالیت های خود گنجاند كه از آن جمله می توان به شهرام ناظري( آلبوم لاله بهار)، علي جهاندار( آلبوم صبح مشتاقان)، عليرضا افتخاري(مقام صبر)، ايرج بسطامي (موسم گل، افشاري مركب، مژده بهار، وطن من)، علي رستميان و  حميدرضا نوربخش (كنسرت گروه عارف) و... اشاره کرد. 
او از سال 1376 اجراهاي صحنه اي و انتشار آلبوم را متوقف كرد و تا تابستان سال 84 كنسرتي در كشور اجرا نكرد. تابستان 84 با انگیزه احیای گروه عارف و شيدا كنسرتي درتالار كشور با صداي شهرام ناظري ارائه کرد.  
مشكاتيان قرار است در آبان ماه امسال هم كنسرتي را در تالار بزرگ كشور برگزار كند.

 

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت چهارم

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت سوم

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت دوم

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت اول