لشگري - منوچهر


منوچهر لشگري آهنگساز و نوازنده در بيستم اسفند ماه 1314 در تهران در خانواده اي هنرمند و هنر دوست به دنيا آمد.

برادراش حسن، محمد و حسين لشگري از نوازندگان و آهنگسازان موسيقي ايران بودند. در ده سالگي با زير نظر و راهنمايي پدرش علي اصغر لشگري كه از نوازندگان تار بود، نواختن ني لبك و فلوت را آغاز كرد. 

منوچهر در 12 سالگي نزد دايي خود استاد جواد لشگري به فراگيري و نواختن ويولن پرداخت و بعد از آن شروع به يادگيري سازهاي ديگر مانند كمانچه، سنتور، سه تار و تمبك كرد. او هم چنين از محضر استاداني چون علي اصغر بهاري و بزرگ لشگري نيز بهره برده است. 

او در سال 1333 به عنوان نوازنده فلوت در راديو انتخاب و از سال 1340 به طور رسمب به عنوان نوازنده و آهنگساز استخدام شد و در اركستر هاي راديو با استاداني چون ابراهيم منصوري، مرتضي محجوبي، حسين علي مداح، مصطفي كسروي، فرهاد فخرالديني، مهدي فتاح و همايون خرم همكاري نزديك داشت. 

نخستين آهنگ اين هنرمند آتش جاودان بود كه در سال 1340 در مايه دشتي ساخته و با شعر ابوالقاسم حالت و صداي غلامحسين بنان اجرا شد. 

او بيش از دويست قطعه براي خوانندگان و نوازندگان مختلف ساخته است كه توس آنان اجرا شده. 
او در سال هاي 1357 و 1358 رديف هاي ايراني و گوشه هاي معروف را براي اركستر بزرگ نوشت و اجرا كرد كه از آن جمله مي توان به موج(شور)، مسيم(بيات ترك)، شبنم(چهارگاه)، شكوفه(ماهور)، رويا)بيات اصفهان) و گلدونه(دشتي) اشاره كرد. 

او كتاب هايي هم در سال هاي اخير منتشر كرده است كه از آن جمله مي توان به كتاب رديف آوازهاي ايراني براي ويولن، كمانچه، ني و فلوت، كتاب مقدماتي سنتور و آهنگ هاي فولكلوريك و خاطره انگيز، من و فلوتم، آموزش تمبك، رواسين، آوازهاي ايراني براي سنتور و ترانه ها و آهنگ هاي بي كلام اشاره كرد.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت چهارم

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت سوم

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت دوم

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت اول