قنبری مهر - ابراهيم

 

 

 

ابراهیم قنبری مهر مهر ماه 1307 در تهران به دنیا آمد. از سال ها پیش با استفاده از راهنمایی های ابوالحسن صبا، سورن آراکلیان،اتی ین واتلو و...به ساخت و مرمت سازهای ایرانی و غربی پرداخت.

قنبری مهر در سال 1334 اولین کارگاه سازسازی را در اداره هنرهای زیبا دایر کرد و در سال 1339 از سوی کارگاه سازسازی اداره هنرهای زیبا جهت کارآموزی در کارگاه اتی ین وات لو به فرانسه اعزام شد. از کارهای منحصر به فرد او ابداع تکنیکی زیبا در تزئین سازها با بهره گیری از تلفیق ورق برنج و چوب های زینتی معروف به مهر کاری است که استادان این رشته نام آن را از پسوند فامیل قنبری مهر گرفته اند.

او به واسطه روحیه نوآور خود در سازهای ایرانی تغییراتی ایجاد کرد تا مشکلات این سازهارا کم تر و یا برطرف کند. از جمله این فعالیت ها می توان به تنظیم فاصله گوشی، ثابت کردن خرک سه تار، تثبیت پرده های تر و سه تار با فلز، تغییر سرپنجه تار و سه تار به قالب گیتار، ایجاد شیار در اطراف دهانه کاسه و نقاره تار، طراحی ساز کروماتیک سنتور، تغییرات در سازهای قانون کمانچه و.... 
قنبری مهر در اوایل دهه هفتاد با اندازه گیری نسبت نوازنده به ساز در نقاشی های ظروف به جای مانده از دوره ساسانی بربط هایی را مشابه بربط های آن دوره که به دو صورت متفاوت یکی با صفحه پوستی و دیگری با صفحه چوبی ساخته است. او تخصص به خصوصی در ساخت ویولن دارد.

او شاگردان زیادی تربیت کرده است که اکنون هر کدام از آنها سازندگان زبردستی محسوب می شوند.

 

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت چهارم

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت سوم

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت دوم

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت اول