شعبانخانی - تورج

تورج شعبانخانی - آهنگساز و خواننده، متولد 15 بهمن 1329 ـ تهران


تورج شعبانخانی از سن 17 سالگی موسیقی رابه طور حرفه ای آغاز کرد. اوخواننده و سرپرست گروهی بود که آهنگهای فرنگی را اجرا می کردند اما این حد برای او رضایت بخش نبود و می خواست به مراتب بالاتری دست پیدا کند از همین زمان او از گروه جدا شد به طور جدی تر به موسیقی و آموزش و کسب تجربه پرداخت سال1350، تلویزیون آن زمان که به دنبال جذب استعداد جدید رشته موسیقی بود فراخوانی برگزار کرد دراین فر اخوان از بین 4000 نفر شرکت کننده فقط 40 نفربرگزیده شدند؛ نتیجه آن فراخوان، تشکیل کلاسهای سولفژ و تئوری موسیقی طی یک دوره دو ساله تحت آموزش استاد مرتضی حنانه بود. تورج شعبانخانی به همراه  تعدادی از هنرجویان دیگر به این دوره دو ساله راه یافت و رشته آهنگسازی را دنبال کرد.
 اولین تجربه حرفه ای اوکه در واقع نقطه عطف و آغاز زندگی هنری اوست، ساخت موسیقی فیلم آدمک به کارگردانی خسرو هریتاش بود در این فیلم 2 آهنگ به اسامی « آدمک و پروانه من، شعر و آهنگ از تورج شعبانخانی و صدای فریدون فروغی» اجراشد. این فیلم برای فروغی هم اولین تجربه خوانندگی بود که بعد از آن خوانندگی رابه طور حرفه ای دنبال کرد.
از همین جا بود که راه پر فراز و نشیب آهنگساز جوان آغاز شد. بسیاری از کارهای ماندگار آن زمان که هنوز هم بعد از گذشت چند دهه در بین مردم و حتی جوانانی که هیچ وابستگی به آن دوره ندارند جایگاه ویژه ای دارند حاصل فعالیت های تورج شعبانخانی است. از جمله نازی ناز کن، صدای بیشه و کویر با صدای ابراهیم حامدی( ابی) اولین آلبوم ابوالحسن ستار پور ( ستار) که مجموعه ای از بهترین کارها از جمله همسفر ، گل کاغذی ؛ تکیه گاه و تو که نیستی و باغچه با صدای مازیار کیانی نژاد ...

حاصل 35 سال تجربه و فعالیت شعبانخانی،260 ترانه،4 موسیقی فیلم، دو آلبوم با صدای خود او از کارهای قدیمی و 1 آلبوم از کارهای جدیدیش بنام غزل است.همچنین ترانه « بهار بهار» از کارهای این مجموعه است.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت چهارم

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت سوم

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت دوم

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت اول