قوانین طلایی تغذیه


برای رعایت اصول یک تغذیه صحیح و حفظ سلامت اعضای خانواده باید به نکاتی چند توجه داشته باشیم که اهم آنها شامل موارد زیر است:
 ▪ هیچ گاه در حین غذا خوردن، آب نخورید، آب زیاد، آنزیم های گوارشی را رقیق می کند که این رقیق شدن، باعث کاهش جذب مواد مغذی می گردد.


▪ سعی کنید همیشه همراه با غذا سبزی و سالاد مصرف کنید، زیرا این مواد علاوه بر رساندن ویتامین ها و مواد معدنی به بدن شما، حاوی فیبر زیاد هستند که از سرعت جذب قند و چربی غذا می کاهند.


▪ همیشه از وعده های غذایی پرحجم و بزرگ بپرهیزید، زیرا باعث افزایش چاقی و بیماریهای متابولیکی می شود. سعی کنید از وعده های غذایی کوچک و کم حجم ولی در دفعات بیشتر استفاده کنید. (مثلا ۵ وعده کوچک به جای ۳وعده بزرگ)


▪ سعی کنید از آبلیموی تازه، گوجه فرنگی، فلفل سبز و... همراه غذا استفاده کنید. زیرا این مواد حاوی ویتامین C فراوان هستند و باعث می شوند جذب آهن غذا افزایش یابد.

▪ هیچ گاه وعده غذایی صبحانه را حذف نکنید. با نخوردن صبحانه بدن برای مدت طولانی در حالت ناشتا قرار می گیرد و در طول روز نگهداری قند خون در محدوده نرمال دشوار می گردد و این امر تمرکز ذهن را مختل می کند.

در ضمن، خوردن صبحانه باعث کاهش چسبندگی پلاکتها و کاهش لخته خون می شود. در مطالعات انجام شده، افرادی که صبحانه می خورند نسبت به آنهایی که نمی خورند چاقترند.


▪ هیچ گاه همراه غذا نوشابه های گازدار ننوشید، زیرا این نوشابه ها حاوی مقدار زیادی قند هستند که علاوه بر چاقی، نوسانات انسولین را نیز باعث می شوند. نوشابه های سیاه با داشتن اسیدفسفریک زیاد تعادل کلسیم و فسفر بدن را برهم زده و در درازمدت باعث برداشت کلسیم از استخوان و بروز پوکی استخوان می شوند.


▪ بعد از غذا ورزش نکنید یا دوش نگیرید. زیرا جریان خونی که باید به دستگاه گوارش برود به سمت دست و پا و ماهیچه های در حال ورزش متمایل می شود و نه تنها هضم و جذب را مختل می کند بلکه به قلب نیز برای پمپاژ بیشتر فشار می آورد.


▪ بلافاصله بعد از صرف غذا نخوابید. خوابیدن بعد از غذا احتمال برگشت محتویات معده به مری را بیشتر می کند و از آنجایی که محتویات معده اسیدی است، فرد احساس سوزش سردل می کند.


▪ بلافاصله بعد از خوردن غذا، چای ننوشید. چای با داشتن ماده ای بنام تانن، از جذب آهن غذا جلوگیری می کند. برای جلوگیری از جذب آهن بهتر است یک ساعت قبل و دو ساعت بعد از خوردن غذا چای ننوشید.


▪ بعد از غذا سیگار نکشید. تحقیقات نشان می دهد که سرطان زایی سیگار بعد از صرف غذا ۱۰برابر بیشتراست.
 ▪ بلافاصله بعد از خوردن غذا، شیرینی نخورید، زیرا بدن قند اضافه را همیشه تبدیل به چربی می کند و بدیهی است که خوردن شیرینی درجات سیری چاق کننده است.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library گامهای طلایی برای زیباتر نمودن چشمها

insert_link

local_library شمعدان طلایی

insert_link

local_library تاریخچه بازیهای کامپیوتری - قسمت چهارم -

insert_link

local_library تغذیه سالم برای داشتن بدنی سالم تر و نیر