سس مایونز

سسی غلیظ و خامه‌ای شکل به رنگ سفید یا زرد روشن؛ تقریبا همه ما مشتری این سس یا همان مایونز هستیم.
 مایونز، مخلوط روغن و زرده تخم‌مرغ است که برای طعم دادن به آن از سرکه یا آبلیمو، ترخون و سایر چاشنی‌ها استفاده می‌شود. سس مایونز به نوعی ماده اولیه بسیاری از سس‌ها محسوب می‌شود.

 برای نمونه، سس تارتار نوعی سس است که از ترکیب سس مایونز و انواع سبزیجات و پیاز تهیه می‌شود. آیولی هم نوعی سس مایونز است که در تهیه آن از پودر سیر استفاده شده است.


هر قاشق غذاخوری سس مایونز، ۱۵ گرم وزن دارد که در این ۱۵ گرم، ۱۰ گرم چربی دیده می‌شود که ۱۰ میلی‌گرم آن کلسترول است و در مجموع دارای ۱۱۰ کالری انرژی است. همین یک قاشق غذاخوری سس، ۸۰ میلی‌گرم سدیم دارد.

بسته به مواد مورد استفاده در سس، درصد چربی آن متفاوت است. مایونزهای خانگی تقریبا ۷۵ درصد چربی دارند، در حالی که مایونزهای تهیه شده در کارخانه، ۶۵ تا ۷۰ درصد چربی دارند؛ زیرا در تهیه سس‌های مایونز صنعتی، معمولا به جای بخشی یا حتی گاهی به جای کل زرده تخم‌مرغ مصرفی، آب به کار می‌برند و برای تهیه قوام آن مواد دیگری همچون لسیتین یا دیگر مواد امولسیون‌کننده همچون سویا به سس مایونز تهیه شده با آب اضافه می‌کنند.

● مایونز رژیمی‌
 اگر اهل رژیم غذایی و وزن کم کردن باشید، خوب می‌دانید یکی از اولین ممنوع‌ها سس مایونز است. افزودن ماست به سس مایونز معمولی به نسبت مساوی تا حدودی کالری اضافی را که موجب چاقی می‌شود، کاهش می‌دهد، اما صنایع غذایی بیکار ننشسته‌اند و مایونز رژیمی را برای دوستداران چاق این محصول تولید کرده‌اند. در این محصول رژیمی، به منظور کاهش چربی در سس از نشاسته، ژل سلولز یا دیگر ترکیباتی که بافت محصول را به سس مایونز واقعی نزدیک می‌کند، استفاده می‌شود.


● مایونز و مسمومیت‌
 مایونز جزو مواد غذایی است که همیشه در معرض اتهام مسموم کردن قرار دارد؛ اتهامی که چندان هم بیراه نیست. در تهیه سس مایونز از زرده تخم‌مرغ خام استفاده می‌شود، به همین علت خطر مسمومیت به وسیله سالمونلا وجود دارد، البته معمولا برای تهیه سس مایونز کارخانه‌ای، زرده تخم‌مرغ را پاستوریزه نموده یا فریز می‌کنند؛ ولی در سس خانگی این احتمال وجود دارد.


از سوی دیگر اگر سس به نحو صحیح و بهداشتی تهیه شود تا حدی در برابر فاسد شدن مقاوم است. وجود سرکه در سس مایونز به آن خاصیت اسیدی می‌دهد و به همین دلیل به آسانی مسمومیت ایجاد نمی‌کند.

با این وجود، سس مایونز از آن سس‌‌هایی است که حتما باید در یخچال نگهداری شود و در صورتی که خارج از یخچال باشد، نوعی باکتری در آن رشد می‌کند که موجب مسمومیت می‌شود. نگهداری مایونز در فضای باز، موجب رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها در آن و بدطعم و بدبو شدن سس می‌شود، در این شرایط سس فاسد شده است.


● مایونز با خاصیت‌
البته این سس خیلی هم بی‌خاصیت نیست. مصرف سس مایونز در دوران قاعدگی خانم‌ها، درد ناشی از آن را در روز‌های اولیه این سیکل کاهش می‌دهد. به علاوه از آنجایی که ویتامین E نقش عمد‌ه‌ای در کاهش مرگ ناشی از سکته دارد، دریافت منظم آن از طریق مواد غذایی مانع از بروز سکته می‌شود؛ امابا وجود این مزایا همچنان خطر چاقی مصرف‌کنندگان این سس را تهدید می‌کند.


خوردن روزانه یک قاشق غذاخوری سس مایونز، در صورت تمایل، برای افراد بی‌ضرر و بلامانع است؛ ولی نباید در مصرف این ماده غذایی افراط کرد. همواره باید حد تعادل را رعایت کرد تا همیشه بتوان از خوردن مایونز در کنار غذا و سالاد لذت برد.  

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید