دودی ؟ آری یا نه ؟


امروزه بیش از گذشته متخصصان علوم غذایی به اهمیت تاثیر غذای مناسب برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها از جمله پیشگیری از انواع سرطان‌ها پی برده‌اند. موضوعی که هم‌اکنون نگرانی‌های خاصی را به دنبال دارد استفاده بی‌رویه از محصولات دودی شده است که با استقبال روز افزون جوانان و نوجوانان همراه است.


از دیر باز دودی کردن روشی برای افزایش ماندگاری برخی از مواد غذایی نظیر گوشت، ماهی و یا گاهی برای خشک کردن و بهبود رنگ و طعم برنج بوده است. این روش به دلیل ایجاد طعم مطلوب، تولید فرآورده متنوع، ایجاد خاصیت آنتی‌اکسیدانی و کمک به بهبود و تثبیت رنگ محصول در فرآورده‌هایی نظیر سوسیس و کالباس نیز به وفور اعمال شده است.


این فرآیند می‌تواند مانع رشد با‌کتری‌ها شده و تجزیه چربی‌ها را آهسته کند. ولی در مقابل ارزیابی مضرات این روش کاری بس دشوار است که نمی‌توان آن را در چند جمله خلاصه کرد. تاکنون بیش از صدها جزء مضر و سمی در دودشناسایی شده است که برای سلامتی انسان مضر و در برخی موارد سرطان‌زایی آن نیز به اثبات رسیده است.


در روش دودی کردن ۸ الی ۱۰ ساعت محصول را در معرض دودهای تولید شده به وسیله سوختن تدریجی چوب‌های جنگلی قرار می‌دهند. دود حاصل، سوخت ناقص چوب درختان پهن برگ نظیر: سپیدار، توسکا و ... می‌باشد که نوع آن می‌تواند در میزان عوارض و اختلالات حاصله بر سلامت مصرف‌کننده تاثیر زیادی داشته باشد.

ترکیبات موثره در دود اگر کنترل شده نباشد در شرایط حرارتی بالا می‌تواند هیدروکربن‌های حلقوی سرطان‌‌زایی نظیر آنتراسن در محصول ایجاد کند که بسیار خطرناک هستند. این مشکل بیشتر در محصولاتی که به صورت سنتی و خارج از نظارت بهداشتی تولید می‌شوند به وفور دیده می‌شود.


امروزه در روش‌های جدید و صنعتی از دود مایع که از تقطیر، تصفیه و تغلیظ دود معمولی به دست می‌آید استفاده می‌شود که عوارض آن کمتر است. در میان محصولات دودی، فرآورده‌های گوشتی سوسیس و کالباس به دلیل مصرف بی‌رویه در میان اقشار جامعه بیش از همه سلامت مصرف‌کنندگان را تهدید می‌کنند.


آنچه مسلم است چنین فرآورده‌هایی در مقایسه با سوسیس و کالباس معمولی از مقدار بیشتری مواد نیتراتی که احتمال تبدیل آن در بدن به نیتروزآمین زیاد است تشکیل شده‌اند. مصرف چنین فرآورده‌هایی باعث افزایش سرطان‌های کولون، رکتوم، معده و ... می‌شود.


در کشورهای اروپای شرقی و ایسلند که مصرف چنین محصولاتی فراوان است با شیوع بالایی از سرطان‌های معده روبه‌رو هستیم که در کشور ما نیز صادق است. تحقیقات نشان داده است خطر ابتلا انواع بیماری‌ها از طریق مصرف محصولات دودی در مقایسه با خطر بیماری‌های ناشی از مصرف زیاده از حد چربی اشباع شده به یک اندازه است.


● توصیه:
۱۱) اگر از مصرف گوشت‌های دودی یا نمک سود لذت می‌برید فقط گه‌گاه و به مقدار کم از آنها استفاده کنید. به دلیل آن که این‌گونه محصولات بتدریج اثرات سویی بر بدن می‌گذارند، حتی‌الامکان از مصرف زیاد آنها در یک زمان یا به صورت طولانی‌مدت خودداری کنید. محصولات دودی اگر به طور مرتب در رژیم غذایی مصرف نشوند چندان مشکل‌ساز نیستند.


۲) در هنگام دودی کردن محصولاتی نظیر ماهی، گوشت، سوسیس و کالباس از نمک زیادی استفاده می‌شود. مصرف این‌گونه محصولات علاوه بر مضرات آن منجر به افزایش فشارخون می‌گردد. لذا، مصرف آن را به افراد دارای فشارخون بالا توصیه نمی‌کنیم.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library آموزش مطالعه - تن آرامی یا Relaxation

insert_link

local_library چگونه مژه های خود را پر تر كنیم ؟

insert_link

local_library اسلحه پينت بال چگونه کار می کند ؟

insert_link

local_library paintball چیست ؟ 2