امراض مهم خیار

امراض مهم خیار  
 
     
 
 
 
 
 
 
 
   
   
 
▪ سفیدک - : معمولی ترین مرض خیار است، سفیدک روی برگ ها لکه های سفید رنگ آردی به وجود می آورد که این لکه ها بعدها تمام سطح برگ را می پوشانند و باعث مرگ برگ ها می شوند. 
▪ مرض موزائیک نیز به وسیله ویروس موزائیک خیار به وجود می آید. می تواند زیان های فراوانی به بار آورد، اثر این بیماری تمام سطح برگ چروکیده و پیچیده شده و بوته میوه های خیلی کم و اغلب نامرغوب بوجود می آورد. البته ممکن است تمام بوته های یک مزرعه آلوده به موزائیک نشوند. یک مبارزه مستقیم برای این بیماری وجود ندارد، بوته های بیمار را باید به موقع از مزرعه خارج کرد مهم تر از آن این است که با شته که ناقل ویروس است مبارزه کرد، همچنین از کشت خیار بعد از سیب زمینی باید خودداری شود. انتخاب زمان کشت خیار 
قبل از هر اقدامی در مورد کشت خیار ابتدا بهتر است اطلاعاتی از قبیل آمار هواشناسی منطقه نظرات و تجربیات مهندسین کشاورزی و کشاورزان با تجربه و مهمترین مورد قیمت این محصول در بازار کسب کرده و آنگاه زمان کشت را انتخاب نمایید زیرا زمان کشت در بهره برداری محصول تاثیر مستقیم داشته و باعث بالا رفتن روحیه کار و تلاش می گردد. مثلا در مناطق جنوبی کشور زمان کشت از اوائل مهرماه شروع می شود و در خرداد ماه سال بعد برداشت محصول پایان می یابد. و در مناطق شمالی و مرکزی کشور که در آذر ماه و دی ماه دارای هوای ابری و سرد می باشند زمان کشت را به نحوی انتخاب می کنند که این زمان یا آخر فصل برداشت و یا آغاز کشت باشد . به طور کلی زمان هایی که شرایط جوی نامساعد است باید از دوره کشت حذف گردد و اگر چنین کاری صورت نگیرد و زمانهای نامساعد در میان زمان برداشت قرار گیرد کشت با مشکلات عدیده ای روبرو می شود.
 
 
 
  دوستان

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید