دیفن باخیا (Dieffenbachia amoena)

دیفن باخیا (Dieffenbachia amoena)  
 
     
 
 
 
 
 
 
 
   
   
 
گیاهی است با برگ‌های زیبا از خانواده آراسه که در اکثر آپارتمان‌ها وجود دارد که گاهی در صورت بالا بودن سن گیاه و مهیا بودن شرایط گل می‌دهد که البته خیلی کم دیده می‌شود و چندین نوع دارد و گیاهی مقاوم است و به دلیل سادگی نگهداری در اکثر آپارتمان‌ها دیده می‌شود. 
▪ عوامل مورد نیاز گیاه: 
ـ نور: نور غیرمستقیم بهترین نور برای گیاه است و نسبت به نور مستقیم آفتاب حساس است و آسیب می‌بیند در صورت کمبود نور گیاه علفی و ساقه هایش دراز می‌شود.معمولا در نور معمولی ساختمان خوب رشد می‌کند و به هر نوری بجز تابش مستقیم سازگار است. گیاه را هر چند وقت یک‌بار بچرخانید تا برگ‌ها به یک طرف منحرف نشود. 
ـ دما: بهترین درجه حرارت بین ۱۳ تا ۱۸ درجه است و معمولا فقط در فصل زمستان باید در اتاق نگهداری شود و در بقیه فصول می‌تواند دمای محیط را تحمل کند البته نسبت به سرمای بیش از اندازه حساس است. 
ـ آبیاری: در تابستان هفته‌ای ۲ تا ۳ بار کافی است و در زمستان هفته‌ای یک بار البته چون بیشتر اوقات به دلیل آبیاری زیاد از اندازه گیاه پوسیده شده و از بین می‌رود و گیاه نسبت به خشکی مقاوم‌تر است تا آبیاری بیش از اندازه پس اجازه دهید در بین دو آبیاری سطح خاک گلدان خشک شود. 
در بیشتر منازل به دلیل آبیاری بیش از اندازه گیاه از بین می‌رود. 
ـ خاک: خاک برگ برای این گیاه مناسب است مخلوط یک قسمت خاک رس و یک قسمت کود حیوانی و دو قسمت برگ برای این گیاه مناسب است. زیاد بودن کود حیوانی باعث پوسیدگی می‌شود. 
ـ تکثیر: جدا کردن پا جوش‌های ریشه‌دار و کاشتن آنها یا قلمه زدن ساقه برگ‌دار و بدون برگ بدین ترتیب که ساقه‌های برگدار را پس از جدا کردن از گیاه چند ساعت تا یک روز در هوای آزاد گذاشته تا محل‌های برش خشک شود و سپس یا در یک ظرف آب قرار داده تا ریشه دهد و سپس کاشته شود یا قلمه‌ها را در ماسه باید کاشت و از قلمه‌های بدون برگ و دارای حداقل یک جوانه را به اندازه ۵ سانتیمتر بریده و بعد از دو روز قرار دادن در هوای آزاد به صورت افقی طوری که جوانه به سمت سطح خاک باشد کاشت کرد تا پس از ریشه‌دار شدن آنها را در گلدان‌های جداگانه کشت کرد. 
▪ نکته: البته قرار دادن چند قرص ضد بارداری در خاک گلدان و یا حل کردن آن در آب و آبیاری گیاه باعث افزایش رویش پاجوش‌ها می‌شود که تکثیر آنها خیلی راحت‌تر است. البته همیشه گیاهان خود را با کودهای مایع موجود در بازار (مانند زربار) هر ۱۵ روز یک بار به نسبت‌های مشخص که از طرف تولیدکننده معین می‌شود در آب حل کرده و آبیاری کنید.
 
 
 
  روزنامه تهران امروز

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید