مراسم ازدواج در مازندران

مراسم ازدواج
 ابتدا مراسم خواستگارى توسط خانواده داماد صورت مى‌گيرد. بعد از رضايت خانواده عروس فرداى آن شب غذا و شيرينى تهيه ديده و براى خانواده عروس مى‌فرستند. براى مراسم بله‌برون يا ”اره‌گيرون“ به خانه عروس مى‌روند و با دادن انگشتر به عروس او را براى پسرشان نشان مى‌کنند. در شب بله‌برون ميزان شيربها نيز معين مى‌شود. بعد دوران نامزدى آغاز مى‌شود که بين ۶ ماه تا ۲ سال طول مى‌کشد.


قبل از عروسى خريد انجام مى‌شود. بعد زنى به‌عنوان خبرگير براى دعوت کردن به خانه‌هاى مردم مى‌رود يک روز پيش از عروسي، از خانه داماد تمام مخارج جشن از قبيل برنج، گوشت، روغن به‌نام ”خرج‌بار“ بار اسب مى‌کنند و همراه چند گوسفند پاى‌کوبان به خانه عروس مى‌فرستند. 
 شب قبل از عروسى حنابندان است. صبح روز حنابندان عروس و داماد جداگانه با جشن و پاى‌کوبى به حمام مى‌روند و جدا از هم همراه دوستان به خانه برمى‌گردند. شب حنابندان عروس و داماد هر يک در خانهٔ خود، مراسم حنابندان را انجام مى‌دهند.


روز عروسى و عقدکنان، خانواده عروس و داماد جداگانه به ميهمانان غذا مى‌دهند. 
 بعد از ظهر عروسي، داماد به‌همراه دوستان و فاميل براى آوردن عروس به‌طرف خانه او مى‌روند. داماد از قبل اسبى را تزئين مى‌کند و وقتى به خانه عروس رسيدند خانواده عروس با نقل و شيرينى و اسپند به استقبال آنها مى‌رود. پدر يا برادر عروس نانى را به کمر عروس با شال سفيد يا سبز بسته و عروس را سوار اسب مى‌کند. پسربچه‌اى را در بغل عروس نشانده به اين نيت که فرزند اول پسر باشد و پسربچه‌اى آئينه به‌دست جلوى اسب عروس به‌راه مى‌افتد. 
در بين راه دوستان داماد با پاى‌کوبى و تيراندازى در شادى آنها سهيم مى‌شوند.


وقتى به خانه داماد رسيدند. داماد از اسب پياده مى‌شود و نارنج يا انار يا سيبى به سمت عروس پرت مى‌کند. عروس بايد آن‌را بگيرد و سپس باهم آن‌را بخورند. 
 عروس براى ورود به خانه منتظر مى‌شود تا پدر داماد سکه‌اي، يک رأس گاو يا زمينى را به‌عنوان رونما يا پاناز به عروس بدهد. وقتى عروس به حياط خانه وارد شد، مادر و خواهرهاى داماد اسپند دود مى‌کنند و نقل و نبات و شيرينى به همراهان مى‌دهند. شام در خانه داماد صرف مى‌شود و همه به خانه برمى‌گردند و تنها زنى به‌نام ”عروس مار“ همراه عروس مى‌ماند.


صبح روز بعد از عروسي، عروس بايد صبحانه آماده کند و به خانواده داماد بدهد. خانواده داماد نيز لباس، پول، پارچه‌اى را به‌عنوان خلعت به عروس مى‌دهند. سه روز بعد عروس و داماد به خانهٔ مادر عروس براى سلام مى‌روند و به آن ”زن‌‌مار سلام“ مى‌گويند.

نظرات (3)

  1. تعبیر خواب (آرشیو)

از نظر من نوشته هایتان
عالی بود از مراسم عروسی هایشان ع**** بزارید
ممنون

  پیوست ها
اجازه مشاهده پیوست را ندارید
 
  1. تعبیر خواب (آرشیو)

سلام ..... واقاً عالی بود بازم از آداب دیگه ی مازندران بزارین ....مرسی واقاً

  پیوست ها
اجازه مشاهده پیوست را ندارید
 
  1. تعبیر خواب (آرشیو)

امروز. باازبین رفتن ایگونه سنتها متاسفانه ازدواجها ان شیرینی وزیبایی خود را از دست دادهه است وباید افراد مسیول واشنا به ایین وسنتها اجازه نندهند که اینگونه سنتها از بین برود چون از بین رفتنفرهنگ یک قوم مساوی است با از بین رفتن هویت اصالت وخلاصه همه چیز ما

  پیوست ها
اجازه مشاهده پیوست را ندارید
 
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library آموزش یوگا - واقعیتی عمیق در عملكرد هیپن

insert_link

local_library آموزش یوگا - واقعیتی عمیق در عملكرد هیپن

insert_link

local_library آموزش یوگا - مبحثی در شناخت تمرکز و تربی

insert_link

local_library آموزش مطالعه - علاقه مهم ترین شرط در تمر