مراسم طلب باران در قزوین

مراسم طلب باران

پنجاه بدر
پنجاهمين روز سال، بعد از ظهر نوزدهم ارديبهشت، مردم قزوين به مصلاى شهر مى‌روند. در گذشته در اين مکان، يک آب انبار يک مسجد وجود داشت که امروزه تنها بخشى از آب انبار آن به‌جاى مانده است. خانواده‌ها در باغ‌هاى اطراف آب انبار مى‌نشينند و بعد از خوردن غذا و تنقلات زنان و به‌طور کلى مردم مشغول خواندن نماز باران مى‌شوند.

 پس از نماز با چند قطعه سنگ کوچک به طرف آب انبار مى‌روند. آنها نيست مى‌کنند و سنگ را به سر در و ديوار آجرى آب انبار مى‌فشارند. آنها معتقدند که اگر حاجتشان پذيرفته شود، سنگ به ديواره مى‌چسبد.

از آنجا که مراسم باران‌خواهى از سنت‌هاى بسيار کهن در ايران است، مى‌توان احتمال داد که بناى اوليه مسجدى 
که در ميان باغ‌هاى خارج از شهر وجود دارد، تخريب شده و مکانى بوده که پيش از اسلام در آنجا مراسم طلب باران يا جشن باران برپا مى‌شده و يا مکانى مانند پرستشگاه آناهيتا ”الهه آب“ وجود معبد در کنار آب و اختصاص آن به زنان، از ويژگى معابد آناهيتا است. 

 

 کوسه گلين
 ايرانيان براى مبارزه با خشکسالي، علاوه بر کارهائى چون حفر قنات و ساخت آب انبار، يکسرى مناسک اعتقادى نيز انجام مى‌دادند که مراسم کوسه‌گلين از جملهٔ آنها است، که در منطقه قزوين شيوه اجراء مى‌شود. يکى از شيوه‌هاى اجرا به اين شرح است: پيرزن با پارچه و لباس‌هاى کهنه عروسکى کچک درست مى‌کند و به دست گرفته در کوچه و خيابان‌ها حرکت مى‌کند. بچه‌ها در پشت سر او را همراهى مى‌کنند.

 آنها به‌در هر خانه که مى‌ِسند، صاحب‌خانه چيزى از وسايل تهيه آش مانند نخود، رشته و ... به آنها مى‌دهد. با اين مواد آش مى‌پزند و بين اهالى محل تقسيم مى‌کنند. معتقدند چند روز بعد از اين مراسم، باران خواهد آمد. 
 

چمچه خاتون
 از ديگر مراسم‌هاى باران‌خواهى است. در اين مراسم درون يک قدح آب ريخته به پشت‌بام مى‌برند و به‌وسيلهٔ يک چمچمه، کم‌کم آب از قدح به طرف آسمان مى‌پاشند.

 

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library آموزش یوگا - واقعیتی عمیق در عملكرد هیپن

insert_link

local_library آموزش یوگا - واقعیتی عمیق در عملكرد هیپن

insert_link

local_library آموزش یوگا - مبحثی در شناخت تمرکز و تربی

insert_link

local_library آموزش مطالعه - علاقه مهم ترین شرط در تمر