آداب مردم خوزستان

تناسب آب و هوائى با زندگى کوچ‌نشينى موجب شده که در اين استان، بخشى از جمعيت به دامدارى پرداخته و به ييلاق و قشلاق بپردازند. بخش شمالى و شمال شرقى خوزستان شامل مناطق شوش، مسجد سليمان، دزفول، شوشتر، ايذه تا محدوده باغ ملک و جانکى در شمال رامهرمز محل زندگى ييلاقى ايلات بختيارى و بخشى از ايلات لرستان و ايلام مى‌باشد.



بخشى از عشاير اين استان اعرابى هستند که در طول تاريخ و به‌مرور زمان از صحراى عربستان کوچيده و سال‌هاى دراز در خوزستان ماندگار شدند. 
زبان عشاير بومى‌ عربى و عشاير مهاجر استان که فصل زمستان را در مناطق قشلاقى خوزستان مى‌گذرانند به زبان و گويش خاص (لري) سخن مى‌گويند. 
در بين شهرستان‌هاى استان خوزستان، شهرستان آبادان فاقد جمعيت عشاير قشلاقى است.


خوزستان به‌دليل دارا بودن ويژگى‌هاى آب و هوائي، از ديرباز تاکنون، مسکن ايل‌ها و طايفه‌هاى گوناگون بوده است. اقوام کوچ‌نشين اين منطقه به سه دسته عمده لر - ترک و عرب تقسيم مى‌شوند. 
 رعايت آداب و رسوم و شيوه‌هاى قومي، از مسائلى است که شيخ يا رهبر در نظام عشايرى عرب بر آن تأکيد داشت. مجالس سوگوارى با حضور و اعلام وى خاتمه مى‌يافت و در بقيهٔ مراسم و سنن قومى نيز حضورى فعال داشت.


در بين ايلات ايران، ايلى به‌نام لرکى وجود داشته که گذشت زمان آن‌را به پراکندگى کشانده است. لرکى به دو زبان ترکى و فارسى شکسته سخن مى‌گويند. 
 عروسى در ايل لرکى‌ها با شرط رضايت والدين امکان‌پذير است. از روش‌هاى ازدواج در اين ايل همبهرى است. وقتى پدر دختر پسرى ندارد، به پسر خواستگار پيشنهاد مى‌کند همبهر شود؛ يعنى داماد سرخانه شود. اما کمتر پسرى حاضر به قبول ان مى‌شود.


در بين لرکى‌ها زن ارزش زيادى دارد. پس از ديد و بازديد خانواده پسر، مشاوره مى‌پردازند و دفعات بعد به‌عنوان بازديد با سوغاتى به منزل والدين دختر مى‌روند و گاهى چند روز آنجا مى‌مانند. سپس مراسم خواستگارى پيش مى‌آيد. در روز معينى پدر داماد به‌همراه عده‌اى از ريش‌سفيدان محل با لباس‌هاى رسمى سوار بر اسب با هدايائى نظير کله‌قند، چاي، توتون، گوسفند به خانه عروس مى‌روند. خانوادۀ عروس نيز به استقبال آنها رفته و مسافتى را پياده طى مى‌کنند. سپس غذا تدارک ديده مى‌شود. در صورت توافق خانوادهٔ عروس در پايان مجلس، قرار کاغذگيرانى (نامزدي) مى‌گذراد.


در مجلس نامزدى ريش سفيدان، معتمدين محل و ميرزا (نويسنده) در خانه پدر عروس حاضر مى‌شوند. جلسه مردان و زنان جداگانه است. در مجلس زنان شادى و بزن و بکوب برپا مى‌شود و دست و پاى عروس را حنا مى‌بندند. مردان هم مجلس گرمى دارند؛ يکى آواز مى‌خواند و يکى نى مى‌زند، بعد بزرگتر محل به ميرزا مى‌گويد که شروع کنيم و وسايل نوشتن حاضر مى‌شود و مهريه و شيربها و جهيزيه تعيين و ثبت مى‌شود. حاضران کاغذ نامزدى را امضاء مى‌کنند و کف مى‌زنند که به آن ”کف مارکي“ (کف مبارکي) مى‌گويند. از آن به‌‌بعد دختر نامزد پسر مى‌شود.


پس از اين جلسه در صورت مناسب بودن فصل و آمادگى طرفين عروسى روبه‌راه مى‌شود. وگرنه چند ماهى صبر مى‌کنند که به آن بردبانه مى‌گويند. 
۱۵۵ روز مانده به عروسى کم‌کم تدارک عروسى را مى‌بينند و گاهى نيز اين‌کار را ازچند ماه پيشتر آغاز مى‌کنند. تا روز عروسى اين کارها انجام ‌گيرد: سفيد کردن برنج، آرد کردن گندم، تهيه نان، خريد قند و چاى و توتون و تنباکو، تهيه هيزم، تهيه وسايل پخت و پز، تهيه ترکه جهت بازى مردان، دعوت تشمال (نوزانده)، دعوت قوم و خيش که هر يک مراسم مخصوص به‌خود دارد. خداحافظى عروس از خانه پدر و آوردن عروس به خانه داماد نيز مراسم خاص خود را دارد.


بردن جهيز عروس را ”پشا“ مى‌‌نامند که شامل قالي، گليم، جاجيم، بالش، خورجين مى‌باشد. يکى دو هفته پس از عروسى خانوادهٔ عروس، داماد عروس را به شام دعوت مى‌کنند. اين دعوت را ”پاگشوني“ مى‌نامند.

نظرات (10)

  1. تعبیر خواب (آرشیو)

سلام مطالب جالبی بود اما اگه چند تا ع**** جالب کنارش بود جالب تر میشد

  پیوست ها
اجازه مشاهده پیوست را ندارید
 
  1. تعبیر خواب (آرشیو)

عاسقتمممممممممم ممممممممممممممم ممممممممممممممم ممممممممممممممم ممممممممممممممم مممم

  پیوست ها
اجازه مشاهده پیوست را ندارید
 
  1. تعبیر خواب (آرشیو)

ازکی تاحلا خوزستان ترک داشت برای چه مردم ای اصلاًمال اینجا نیستند اظافه میکنید مردم خوزستان به دو صورت تقسیم میشوند
65 درصد (عرب) 25درصد(لر)وبقیه از جاهات ایران

  پیوست ها
اجازه مشاهده پیوست را ندارید
 

این تقسیم بندی رو از کجا اوردین؟

خوزستان مانندچند استان دیگه به دلیل موقعیت کاری سرشار از مهاجران بالای دویست ساله ست!
به نظر شما 200 سال برای اهل مکانی بودن کمه؟؟؟؟

  پیوست ها
اجازه مشاهده پیوست را ندارید
 

چرا عزیزم ترک داره اونم فراوون! ترکهای قشقایی هستند-

ولی اعرابش اکثرا قبل از اسلام و از سرزمین یمن هستند!

  پیوست ها
اجازه مشاهده پیوست را ندارید
 
  1. تعبیر خواب (آرشیو)

اگر نمیدونید بهتره براتون بگم : خوزستان ترک نداره ! ولی هم لر و هم عرب و هم فارس داره ....
ساکنین دزفول اکثرا فارس هستند!!
چرا وقتی اطلاعات موثق ندارید مطلب مینویسید!!؟؟؟
متاسفم

  پیوست ها
اجازه مشاهده پیوست را ندارید
 

قابل توجه دوستان عزیز،بیش از نیمی از جمعیت شهرستان هفتکل در خوزستان را هم استانی های عزیز ترک تشکیل می دهد.آن هم ترکهای قشقایی

  پیوست ها
اجازه مشاهده پیوست را ندارید
 
  1. تعبیر خواب (آرشیو)

خوزستان ترک قشقایی داره

  پیوست ها
اجازه مشاهده پیوست را ندارید
 
  1. تعبیر خواب (آرشیو)

مرسی :-)

  پیوست ها
اجازه مشاهده پیوست را ندارید
 
  1. تعبیر خواب (آرشیو)

مردم عرب خوزستان مهاجر نیستند بلکه این مردم لر که اکثرا از استان چهارمحال بختیآری ولرستان و یاسوج اومدن مهاجرن مردم ترک قشقایی هفتکل هم کوچ نشینن اهواز هم یه زمانی مستقل بود کشور عربی بود رءیسش هم شیخ خزعل شما هم میدونید که اهواز قبلا اسم ناصریه بوده

  پیوست ها
اجازه مشاهده پیوست را ندارید
 
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library روزنامه مردم سالاری

insert_link

local_library تعبیر خواب مردم - انسانها

insert_link

local_library چرا فرهنگ درمان با طب سنتی یکباره از میا

insert_link

local_library آداب مهمان در زنجان