مسجد جمکران ثانی

مسجد محدثین در سال 1136 به فرمان حضرت ولی عصر(عج) و به دست عالم عارف ملا نصيرای بارفروشی ساخته شد.
آيت‌الله ملانصيرا مازندراني، فرزند محمد معصوم یکی از بزرگان و رجال قرن يازدهم و دوازدهم هجري در حوالی سال 1090هجری قمری، در روستای درزی کلای نصيرايی به دنيا آمد.
وی از علمای بزرگ اواخر عهد صفویه و اوایل عهد افشاریه بوده است. ملانصیرا عالـمي عارف، زاهـدي عابد، داراي طيّ الارض و كرامات و مورد احترام عموم مردم منطقه و علماي اعلام بود.

نکته ای که بر شهرت علمی معظم له در عصر خود و در سطح مازندران دلالت می کند اين که : در مجلس موسسانی که نادر شاه افشار در کلات نادری (اطراف دشت مغان) و در اسفند سال 1148 هجری قمری با حضور علمای طراز اول استان ها ترتيب داد، مرحوم ملا نصيرا به عنوان مجتهد طراز اول مازندران و شخصيت ممتاز اين منطقه در آن مجلس حاضر بود.

عظمت و اشتهار علمی اين عالم چنان بر دانشمندان و علمای شهر واضح و آشکار بود که مرحوم آيه الله العظمی شيخ کبير مازندرانی (متوفی 1345هجری قمری) در وصيتش چنين می نويسد: قبر مرا مقابل قبر استاد العلما ملا نصيرا قرار نداده و از قبر ايشان بلند تر نکنيد.

شيخ آقا بزرگ تهرانی صاحب کتاب ''الذريعه الی تصانیف الشیعه'' در باره او می نويسد: وی فيلسوفی است که با فلسفه مخالف است. ایشان همچنین در طبقات اعلام الشيعه ي قرن دوازدهم از ايشان این گونه ياد مي کند:

محـمـد نـصـيـر بـارفـروشـي اخـبـاري مشـرب و متـأخـر از علامه مجلسي(1110ـ 1037) است، چون كه در تأليفاتش از بحـار الانـوار روايت نقـل مي كند. از اعلام قرن دوازدهـم مي باشد. بعد از فتنه افغان كه بر اصفهان و نقـاطي ديگر مسلط شده اند، زندگي مي كرد. اديب و نويسنده اي است كه در نوشته هايش تعبيراتي عميق و تركيباتي مايل به سجع و صناعات لفظي به چشم مي خورد. وي جدّيت زيادي در مسايل كلامي و اعتقادي داشت.

مهم ترين مسئله دوران حيات ملانصيرا كه باعث شهرت او شده است اين كه: در عالم شهود حضرت ولی عصر امام زمان (عج)را ديده و ایشان دستور ساختن محراب را به وضع موجود صادر فرموده اند و ظاهرا نام اين مسجد به مسجد محدثین را نيز حضرت بر آن نهاده اند.

ازکرامات اين بزرگوار آنچه که در خاطر جمعی مردم شهر بابل وجود دارد اينکه: يک روز صبح که ملا نصيرا که نماز صبح را به جای آورده بود دو سکه پول به خادم مسجد داد تا خود را به روستای درزی کلا برساند و اين پول را به خانمی که قصد داشت مطابق معمول هر روز محموله شير را در سطح شهر توزيع کند بدهد و ظرف شير را تخليه کند. آن شخص در نزديکی سر پل محمد حسن خان فعلي بانوی شيرفروش را مشاهده کرده و قضيه را برای او تعريف می کند او هم فرمان ملا نصيرا را اجابت می کند. پس از آنکه ظرف حامل شير را بر روی زمين تخليه کردند, مشاهده شد ماری بزرگ و سمی از داخل ظرف شير خارج شده است. اين کشف شهود و الهام شدن ملانصيرا و قضيه مار در داخل شير ولوله ای در بابل به پا کرد تاکنون نقل مجالس است.

از ملا نصيرا تاليفاتی به اين شرح به دست آمده است: جنه الساعی فی الاخلاق: در ابتدای اين کتاب احوال بزرگانی چون حضرت عبدالمطلب و حضرت ابی طالب(ع) و اثبات ايمان وی آوره و آنگاه احوال اصحاب رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار ( ع) چون سلمان و ابی ذر و عمار و ... را شرح می دهد سپس کلام را در شرح جنود عقل و جهل بسط می دهد.

نوراليقين فی اصول الدين: در ابتدای کتاب. ضمن معرفی خود، می فرمايد: از بيست سالگی بصيرتی در دين پيدا کردم و کتابهای مختلفی را مطالعه کردم... از همه کتابها نااميد گشته و بر خدا توکل کردم تا آنجا که خداوند به جود خود بر من منت نهاد و از معلومات خود اين کتاب را به نام نور اليقين نگاشتم.

مرات المصلين فی تحقيق فروع الدين، حدِِيقه الداعی، کنز الشيعه لحذف حرف الشنيعه، نورالعيون، تحفه اولی الافهام فی شرح خبر هشام، شمس البدور و لولو البحور، مجموعه ای شامل رساله ای در اخلاق و بدر المنير شامل احاديثی پيرامون مسایل اخلاقی از ديگر آثار اين عالم رباني است.

آن بزرگوار پس از عمری پر برکت در حدود 1160هجری قمری دار فانی را وداع گفته و طبق وصيت خودشان در مسجد محدثين که خود آن را بنا نموده بودند، در محله ''طوقدار بن'' بابل مدفون گرديدند.

مزار شریف این بزرگوار سمت غربی حيات مسجد قرار دارد که دو اتاق متصل به يکدِيگر است. اتاق عقب چهار گوشه و در هر دیوار آن يک در ورودی و دو طاقچه در طرفِين آن است. ضريحی مشبک در وسط اين اتاق مزار ملانصيرا را پوشانده است بر مزار و ضريح او هيچ گونه نوشته ای وجود ندارد.

مقبره ايشان به همت وثوق الدوله و به امر زهير الدوله در سال 1295قمري بنا شده است. قولی دیگر حاکی از این است که این بنا به همت ميرزا يوسف مستوفي الممالك صدر اعظم ناصر الدين شاه متوفي 1303 ساخته شده است.

لازم به ذکر است، مسجد محدثين شامل حياتی بزرگ است که در جانب جنوبی آن محراب مسجد قرار دارد . طول محراب سی متر و پهنای آن هفت متر است. بر بالای محراب آن سه کتيبه گچ بری بدين شرح است:

کتيبه اول: عمل محمد هادی قزوينی در قسمت بالای وسط محراب : شهرشعبان النبی 1136 کتيبه ای که پايين تر از اين دو قرار می گيرد: لقد امر الشمس الخفی خاتم المعصومين ببناء هذا و سماه بمسجد المحدثين کتبه العبد نعمت الله بن الجعفر عبارت قسمت آخر کتيبه ياد آور اين امر است که قبله اين مسجد با هيچ محاسبه ای راست در نمی آمده است.

جالب توجه این که کلمه ''المحدثين'' بر اساس حروف ابجد برابر عدد 643 است و آن نيز برابر حروف الحجه بن الحسن است. و همچنين کلمه ''مسجد المحدثين'' مساوی عدد 750 و برابر حروف ''الموعود ابن الحسن العسکری'' است.

منابع:
1- از آستارا تا استارباد، منوچهر ستوده، انتشارات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی- تهران، ج4، ص247
2- بابل سرزمين طلای سبز، صمد صالح طبری، انتشارات فکر روز- تهران، 1378، ص239
3- بابل شهر بهار نارنج گروه مولفان، نشر چشمه- تهران، 1379، ص222
4- مجله يادگار، سال چهارم شماره ششم ( اسفند 1326) ص43
5- آشنايي با فرزانگان بابل، عبدالرحمن باقر زاده بابلی، انتشارات مبعث- بابل، 1377، ص11
6- الذريعه الی تصانيف الشیعه، شیخ آقا بزرگ تهرانی، ج 24، ص387

خبرگزاری شبستان

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید