قانون اساسي اسپانيا - اصل 1 تا 30

اصل‏1

1 - اسپانيا كشوري اجتماعي و دموكراتيك مبتني بر قانون ميباشد كه براي حفظ ارزشهاي والاي نظام حقوقي خود، آزادي، عدالت، برابري و پلوراليسم سياسي را ترويج مي نمايد. 2 - حاكميت از آن ملت اسپانيا مي باشد و قواي كشور از ملت سرچشمه مي گيرند. 3 - رژيم سياسي كشور اسپانيا پادشاهي پارلماني مي باشد.

اصل2

قانون اساسي بر تجزيه ناپذيري كشور تاكيد كرده و معتقد است كه وطن مشترك و تقسيم ناپذيري، متعلق به كليه مردم اسپانيا مي باشد. حق خودمختاري مليتها و مناطق را به رسميت شناخته و تضمين مي نمايد.

اصل3

1 - اسپانيولي، زبان رسمي كشور مي باشد. همه اسپانيايي ها موظف به يادگيري آن هستند و حق استفاده از آن را دارند. 2 - ديگر زبانهاي اسپانيا در جوامع خودمختار مربوط به خود و بر اساس آيين نامه هاي خود رسمي خواهند بود. 3 - زبان هاي مختلف اسپانيا ميراث فرهنگي محسوب شده و مورد احترام و حراست ويژه قرار خواهند گرفت.

اصل4

پرچم اسپانيا از سه نوار افقي به رنگهاي قرمز، زرد، قرمز تشكيل شده به طوري كه پهناي رنگ زرد آن دو برابر هر كدام از نوارهاي قرمز باشد. 2 - آيين نامه هاي جوامع خودمختار مي توانند براي هر كدام از اين جوامع، حق استفاده از پرچم و آرم مخصوص را به رسميت شناسند. اينگونه پرچم ها در كنار پرچم اسپانيا، در ساختمان هاي دولتي و مراسم رسمي استفاده خواهند شد.

اصل5

5 - پايتخت كشور شهر مادريد مي باشد.

اصل6

6 - احزاب سياسي مروج پلوراليسم سياسي هستند. وظيفه آنها انعكاس خواسته هاي مردمي بوده و ابزار اصلي مشاركت در تعيين سرنوشت سياسي، محسوب ميشوند. ايجاد و آغاز فعاليت احزاب با احترام به قانون اساسي و قوانين مربوطه آزاد است. تشكيلات داخلي و عملكرد احزاب بايستي دموكراتيك باشد.

اصل7

7 - سنديكاهاي كارگري و اتحاديه هاي كارفرمايان وظيفه دفاع از منافع اقتصادي و اجتماعي خود را دارند. ايجاد فعاليت آنها با احترام به قانون اساسي و قوانين مربوطه آزاد است. تشكيلات داخلي و عملكرد آنها بايستي دمكراتيك باشد.

اصل8

1 - نيروهاي مسلح از نيروهاي زميني، دريايي و هوايي تشكيل شده و وظيفه تضمين حاكميت و استقلال، دفاع از تماميت ارضي و اجراي قانون اساسي را به عهده دارند. 2 - چگونگي تشكيلات قواي مسلح را با توجه به قانون اساسي، قانون معين خواهد نمود.

اصل9

1 - كليه شهروندان و مسيولان تابع قانون اساسي و ديگر قوانين هستند. 2 - وظيفه دولت حفظ آزادي و مساوات براي اشخاص و گروه هاي حقيقي و حقوقي بوده و بايستي شرايط لازم را براي مشاركت كليه شهروندان در امور سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي فراهم آورد. 3 - قانون اساسي، اجراي قوانين، مقررات، مجازات، حفظ امنيت قضايي و جلوگيري از استبداد مجريان دولتي را تضمين مي نمايد.

اصل10

1 - كرامت اشخاص، حقوق غير قابل نقض آنها، آزادي رشد افراد، احترام به قانون و حقوق ديگران، اساس نظم سياسي و آرامش اجتماعي را تشكيل مي دهند. 2 - مقررات مربوط به حقوق اساسي و آزادي هاي شناخته شده در قانون اساسي، با توجه به بيانيه حقوق بشر و قراردادها و توافقنامه هاي بين المللي كه به تصويب اسپانيا رسيده است، تفسير خواهد شد.

اصل11

1 - چگونگي سلب، كسب و حفظ تابعيت اسپانيايي را قانون معين مي سازد. 2 - از هيچ اسپانيايي الاصلي نمي توان سلب تابعيت نمود. 3 - دولت مي تواند قراردادهاي تابعيت مضاعف را با كشورهاي آمريكاي لاتين و ديگر كشورها امضا نمايد. اينگونه كشورها اگر چه تابعيت مضاعف را به رسميت نشناسند، تابعيت اسپانيايي به اتباع آنها اعطا مي شود، بدون آن كه تابعيت كشور اصلي خود را از دست بدهند.

اصل12

اتباع اسپانيايي از سن 18 سالگي، صغير محسوب نخواهند شد.

اصل13

1 - اتباع خارجي در اسثانيا از آزاديهايي كه در اين قانون و قوانين ديگر آمده است، برخوردار خواهند بود. 2 - تنها اتباع اسپانيا از حقوق شناخته شده در ماده 23 برخوردار خواهند بود. مگر آن كه بر اساس قراردادهاي دو جانبه، حق شركت در انتخابات محلي براي خارجيان نيز فراهم شود. 3 - استرداد مجرمين تنها براساس قراردادهاي دو جانبه امكانپذير است. جرايم سياسي از اين ماده قانون مستثني مي گردد، تروريسم جرم سياسي محسوب نمي شود. 4 - چگونگي اعطاي حق پناهندگي به شهروندان ديگر كشورها را قانون معين مي سازد.

اصل14

كليه اسپانيايي ها در برابر قانون يكسان هستند. بدون آن كه محل تولد، نژاد، جنس، مذهب، عقايد و ديگر مسايل شخصي و اجتماعي سبب امتياز و تبعيض گردد.

اصل15

كليه اشخاص حق زندگي، رشد و تكامل جسمي و روحي خود را دارند. هيچكس را نمي توان تحت شكنجه و يا رفتار غير انساني قرار داد. مجازات مرگ به جز در قوانين جزايي نظامي زمان جنگ لغو مي شود.

اصل16

1 - آزادي هاي عقيدتي، مذهبي و تفكرات شخصي و گروهي تا حدودي كه نظام اجتماعي نشاخته شده در قانون را به خطر نيندازد، تضمين مي گردد. 2 - هيچكس را نمي توان مجبور به اعلام مواضع ايديولوژيكي، مذهبي و يا اعتقادي خود نمود. 3 - هيچ مذهبي، دين رسمي كشور نمي باشد. نهادهاي دولتي بايستي به اعتقادات مذهبي جامعه اسپانيا احترام گذاشته و روابط خود را با كليساي كاتوليك و ديگر مذاهب حفظ نمايند.

اصل17

1 - آزادي و امنيت حق مسلم اشخاص است. آزادي هيچكس را نمي توان محدود كرد، مگر در مواردي كه قانون معين مي سازد. 2 - مدت بازداشت موقت نمي تواند بيش از زمان مورد نياز براي انجام بازپرسيها و يا حداكثر بيش از 72 ساعت باشد. فرد بازداشت شده پس از اين مدت يا آزاد شده و يا در اختيار مراجع قضايي قرار مي گيرد. 3 - در صورت بازداشت، بايستي بلافاصله به متهم دلايل بازداشت را تفهيم كرد. متهم را نمي توان مجبور به اقرار نمود. حق حضور وكيل در دستگاه هاي قضايي و انتظامي بر اساس قانون تضمين خواهد شد.

اصل18

1 - حيثيت، حريم شخصي و خانوادگي و وجهه اشخاص، تضمين مي شود. 2 - مسكن اشخاص از تعرض مصون است. ورود و بازرسي محل سكونت بدون اجازه صاحب ملك يا حكم قضايي، ممنوع است. 3 - محرمانه بودن كليه وسايل ارتباطي بالاخص نامه ها، تلگراف ها و تلفن ها تضمين مي شود، مگر به حكم قضايي. 4 - قانون حدود استفاده از اطلاعات را براي تضمين حيثيت و حريم هاي شخصي و خانوادگي شهروندان، مشخص مي سازد.

اصل19

ملت اسپانيا حق انتخاب محل اقامت و تردد آزادانه در سرزمين اسپانيا را دارد. همچنين حق ورود و خروج از كشور را دارد، مگر آن كه آن را قانون محدود سازد. دلايل سياسي يا ايديولوژيكي نمي تواند محدودكننده قانون مذكور باشد.

اصل20

حقوق ذيل شناخته و تضمين مي شود: الف ) آزادي بيان و عقايد از طريق سخنراني، نوشتار و يا هرگونه وسايل ارتباطي ديگر. ب ) آزادي ايجاد و خلق آثار ادبي، هنري، علمي و فني. ج ) آزادي انتصاب معلم، مربي و ... د ) آزادي دريافت اطلاعات از هر گونه وسايل ارتباطي. قانون حدود كسب اطلاعات مذكور را براي حفظ حريم هاي شخصي و اسرار حرف هاي معين مي سازد. 2 - اجراي آزادي هاي ذكر شده را نمي توان از طريق سانسور محدود نمود. 3 - قانون، نوع تشكيلات و نحوه كنترل پارلماني رسانه هاي عمومي دولتي را تعيين كرده به نحوي كه گروههاي سياسي و اجتماعي مختلف اداره آنها را به عهده گرفته و به پلوراليسم اجتماعي و اختلافات زباني موجود در اسپانيا احترام گذارده شود. 4 - آزاديهاي ذكر شده در اين قانون و قوانين ديگر تنها براي حفظ حيثيت، حريم، وجهه اشخاص و حفاظت از جوانان و كودكان محدود مي شود. 5 - توقيف تاليفات، وسايل سمعي و بصري و ديگر وسايل ارتباطي تنها با مجوز قضايي امكان ثذير است.

اصل21

1 - تشكيل اجتماعات، بدون حمل سلاح آزاد است. اجراي اين قانون احتياج به مجوز قبلي ندارد. 2 - اجتماعات و تظاهرات در معابر عمومي، بايستي با مجوز قبلي باشد و تنها به دلايل اخلال در نظم عمومي و خطر براي اشخاص و اموال مي توان از آن جلوگيري كرد.

اصل22

1 - ايجاد انجمن هاي مختلف آزاد است. 2 - انجمن هاي كه اهداف آنها جرم محسوب شود غير قانوني هستند. 3 - انجمن هاي ايجاد شده بايستي به ثبت برسند. 4 - انحلال و جلوگيري از ادامه فعاليت انجمن ها تنها با حكم قضايي امكان پذير است. 5 - ايجاد انجمن هاي زيرزميني و شبه نظامي ممنوع مي باشد.

اصل23

1 - شهروندان حق مشاركت در سرنوشت عمومي خود به صورت مستقيم يا از طريق نمايندگان منتخب در انتخابات سراسري را دارند. 2 - همچنين حق دستيابي به مشاغل دولتي را در شرايط يكسان و با ارايه مدارك مورد لزوم دارند.

اصل24

1 - كليه شهروندان حق دستيابي به قضاوت و دادگاهها را براي اجراي حقوق و منافع مشروع خويش دارند. به نحوي كه هيچكس احساس بي دفاعي ننمايد. 2 - همچنين فرد، حق داشتن قاضي مشخص شده توسط قانون، وكيل، اطلاع از اتهامات عليه خود، روند قضايي كوتاه مدت و با ضمانتهاي كافي، استفاده از مدارك مورد لزوم براي دفاع از خود، اقرار نكردن عليه خويش، اعتراف نكردن به گناهان را داشته و اصل برايت است. قانون حدود مواردي را كه به دلايل نسبي يا اسرار حرفه اي نمي توان به برخي از اتهامات پاسخ داد را معين مي سازد.

اصل25

1 - هيچكس را نمي توان محكوم به جرايمي نمود كه در هنگام وقوع، بر طبق قوانين جاري زمان، جرم محسوب نمي شده است. 2 - هدف از مجازاتهايي مانند زندان و غيره، تنبيه و بازگرداندن اشخاص به جامعه مي باشد و نمي توان افراد را به كار اجباري مجبور ساخت. محكومين به زندان نيز از حقوق اساسي ذكر شده در قانون اساسي بهره مند خواهند بود، به جز استثناياتي كه مشخصا در حكم دادگاه و قوانين بازداشت آمده باشد. در هر حال زنداني حق كار، كسب سود حاصل از آن، بيمه هاي اجتماعي، تحصيل و ادامه رشد شخصيت خود را دارد. 3 - دستگاه هاي دولتي نمي توانند مجازاتهايي كه مستقيم يا غير مستقيم از آزادي ها جلوگيري مي نمايد را تحميل نمايند.

اصل26

هتك حيثيت افراد توسط ادارات دولتي و سازمان هاي حرفه اي ممنوع است.

اصل27

1 - آموزش و پرورش حق همگان بوده و انتخاب نحوه فراگيري آزاد است. 2 - هدف از آموزش، رشد و پرورش شخصيت انساني بر پايه اصول دموكراتيك و حقوق و آزاديهاي اساسي است. 3 - دولت بايستي زمينه هاي لازم را براي اينكه فرزندان افراد معتقد به آموزش هاي مذهبي و اخلاقي، به اينگونه آموزشها دستيابي داشته باشند را فراهم نمايد. 4 - آموزش ابتدايي اجباري و رايگان مي باشد. 5 - دولت وظيفه دارد از طريق برنامه ريزي هاي آموزشي، مشاركت دادن مردم و ايجاد مراكز مورد نياز، امكانات استفاده از آموزش را فراهم نمايد. 6 - اشخاص حقيقي و حقوقي مي توانند با احترام به قانون اساسي مراكز آموزشي ايجاد نمايند. 7 - معلمان، اوليا و دانش آموزان در كنترل و مديريت مراكز تحصيلي دولتي دخالت دارند. چگونگي آن را قانون معين مي سازد. 8 - دولت بازرسي و ارزشيابي سيستم آموزشي را براي تضمين اجراي قوانين به عهده دارد. 9 - دولت وظيفه فراهم نمودن شرايط لازم براي مراكز آموزشي را به عهده دارد. 10 - دانشگاه ها خودمختار مي باشند. چگونگي و حدود آن را قانون معين مي سازد.

اصل28

1 - عضويت در سنديكاها آزاد است. قانون مي تواند محدويتهايي را در اين مورد براي نيروهاي مسلح و ديگر نيروهاي انتظامي به دليل وضعيت خاص آنان قايل شود. آزادي سنديكاها عبارت است از ايجاد سنديكا و عضويت درآن. اعضا سنديكاها همچنين مي توانند در كنفدراسيون ها و سازمان هاي بين المللي سنديكايي به فعاليت بثردازند. هيچكس را نمي توان به عضويت در سنديكاها مجبور نمود. 2 - اعتصاب كارگران براي دفاع از منافع خود، حق مسلم آنها است. چگونگي انجام اعتصابات بدون مخل نمودن خدمات مورد نياز جامعه را قانون معين مي سازد.

اصل29

1 - كليه اسپانيايي ها حق درخواست و ارايه شكايتهاي شخصي و جمعي خود را بر اساس قانون دارند. 2 - نيروهاي مسلح و ديگر مئسسات نظامي، شكايات خود را با توجه به قوانين منحصر به فرد آنها، ارايه مي نمايند.

اصل30

1 - دفاع از كشور وظيفه كليه مردم اسپانيا مي باشد. 2 - قانون وظايف نظامي اسپانيايي ها را مشخص كرده و افرادي كه به دلايل اعتقادي يا ديگر دلايل از خدمت نظام معاف مي شوند بايستي به خدمات اجتماعي بپردازند. 3 - براي حفظ منافع عمومي، مي توان دفتر خدمات به شهروندان را ايجاد نمود. 4 - وظايف شهروندان در مواقع اضطراري توسط قانون معين مي شود.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت چهارم

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت سوم

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت دوم

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت اول