تاریخچه اتومبیل

هر گاه ارابه اي سه چرخ و خشن كه درجلو آن ماشين بخار حجيمي قراردارد در نظر آوريد پدر بزرگ اتوموبيل هاي امروزي را خواهيد شناخت . اين ارابه كه آنرا فاراديه ناميدند امروز در موزه پيشه و هنر پاريس موجود است . و مي توان آن را از نزديك مشاهده كرد . اين اسباب توسط كونيو ساخته شده است . مي گويند هنگام نخستين . . . و آخرين آزمايش در 1768 اين وسيله نقليه يك مرتبه از جا كنده شده و ديوار را فروريخته است .

عرابه « كونيو » ساعتي 4 كيلومتر راه مي پيمود اما با ديگ بخار آب بيش از يك ربع ساعت حركت خود كار ممكن نبود . با وجود آنكه كونيو نمونه ديگري ساخت اما اين نمونه ها جزبراي نگهداري در موزه بكار ديگري نيامد . اما اين امر مانع از آن نيست كه بگوئيم كونيو راه باز كرده و پيشقدم بوده است و با تكميل موتور و مواد و مصالح بعدها نتيجه گرفته است .

در 1773 آمده بوله اتومبيل بخاري اختراع كرد كه محور چرخهاي جلو روي دو محور ديگر قرار داشت و در پيچ و خم راه و جاده تاثير فرمان چرخهاي جلو وضع درست و مناسبي پيدا مي كرد .

در 1785 دملر يك كالسكه نفتي ساخت و با مهندسي بنام لواستر شريك شدند و در 1890 كاربراتور با سطح ثابت اختراع كردند . در همان سال مهندس ديگري به نام لئون سرپله ديگ بخار منفجر نشدني ( نترك ) را ابداع كرد و ساخت . پس از آن يك رشته تكميل توسط جمعي از محققان در كار اتومبيل صورت گرفت از جمله كارل بنز در 1896 نخستين كالسكه اتومبيل را كه پدر بزرگ تاكسي هاي امروزي است در پاريس بحركت در آورد .

نام ماركي آلبردوديون را هم بايد برد . وي در 1889 موتور ستاره اي شكل داراي استوانه گردان و در 1899 انتقال حركت بوسيله دو صفحه متمايل را ابداع كرد . رنه پانار در 1907 موتور بي دريچه را ساخت . هانري فرد در امريكا نمونه اتومبيل جهانگردي را پديد آورد . لوئي رنو فرانسوي در 1899 آلتي را براي تغيير سرعت اختراع كرد و همچنين . . .

اگر بخواهيم از كليه مخترعان چه معروف و چه گمنام و صاحبان صنايع چه خوشبخت و چه بد اقبال كه اتومبيل را به صورت امروزي با اين پايه از تكميل پديد آوردند نام ببريم سخن به درازا خواهد كشيد . با اين حال برخي از اين اختراعات كه راه رسيدن به اتومبيل هاي كنوني را نشانه گذاري كرده است توجه كردني و نام بردني مي باشد . فرنان فر كه به سال 1850 در كلرمن به دنيا آمد هم خود را مصروف ساختن موتور كرد . وي نخست از موتور هاي افقي كار را آغاز كرد بعد موتور هاي قائم سپس موتور هاي 2،4،6 سيلندر را پديد آورد ؛ كار ديگر او اينكه دريچه هاي خود كار را تبديل به دريچه هاي فرماني كرد .

طريقه روشن كردن ماشين را با قرقره و جسم لرزان و بعد با ماگنت را او يافت . بين سالهاي 1885 و 1899 موتور 32 سيلندر شعاعي و موتور مركب 5 شعاعي را بوجود آورد . همين كه اتومبيل سازي رونق گرفت فره يقين كرد كه صاحب مكنت و ثروت سرشار خواهد شد . . .

اما سازندگان ماشين كارهاي سابق را نديده گرفتند و آنچه را خود در نظر داشتند در ساختن اتومبيل در نظر گرفتند . در حالي كه فره 20 سال بود ماگنت استعمال مي كرد . دارندگان اتومبيل رنج روشن كردن ماشين با اجسام سوزنده را برخود هموار مي كردند و با تمام اين احوال فره دلسرد نشد .در 1906 م انحراف مدخل و مخرج دريچه ها را نسبت به نقاط متحرك اختراع كرد .حق آن است كه بگوييم فره مخترعي با نبوغ و مخترع ماشين انفجاري به شمار مي رود .

در زمينه جلو راندن يا كشش رودلف ديزل آلماني ( در سال 1858 در پاريس متولد شد ) موتور سوختي را اختراع كرد كه به نام وي معروف شدكترنيگ هم كارهاي براي كشش ( رانش ) با اتومبيل انجام داد .و طريقه روشن كردن ماشين به وسيله باتري را بنام دلكو ابداع كرد .

در رانش با واكنش موضوعي بود كه اپل كوشش بسياري راجع به دان كرد .همچنين رانش بوسيله توربين بسياري از اهل تحقيق را مشغول داشت اما اين امر مربوط به كارها و اختراعات جمعي بود و اختصاص به اتومبيل هم نداشت بلكه مربوط به تكنيك عمومي هر وسيله بود كه رانش و كشش در آن منظور باشد .

كترنيگ راجع به اجسام ضد انفجار بنزين و جعبه نيمه خود كار سرعت ومقداري تكميلات ديگر بررسي هاي فني كرده و وسايلي در نظر گرفته بود با اين همه بايد گفت مخترعان داراي حق امتياز بسيار بودند كه با هم رقابت مي ورزيدند كترنيگ هم يك تن از آن جمله بود . يكي از همين مخترعان رنو معروف داراي 700 اختراع در اين زمينه بود از جمله پريز مستقيم ، روشن كردن مضاعف توسط ماگنت و باتري و ميرا كننده ارزش هيدروليكي و غير آن .

آنچه گفته شد چند مثال از كار صدها مخترع و هزاران اختراع است كه ترقيات فني و رونق كار اتومبيل را به پايه و مايه امروزي رسانده و صنعتي نيرومند از پدپد آورده است ، چنان هم پيش تر اشاره شد با شيوه نوين زندگي در عصر اتومبيل زمان و مكان ارزش پيشين خود را از دست داده اما كار به همين جا پايان نيافته است .رانش به وسيله واكنش با ساختن هواپيماي جت و موشك هاي قاره پيما و فضا پيما از صورت قضاياي علمي و نظري وارد مرحله عمل گرديده است . از سوي ديگر موضوع اينكه نيروي اتم جانشين نيروي محركه پيشين گردد خود بحثي جداگانه است كه مجال گفتگو در باره آن در اينجا نيست .

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library خلاصه تاریخچه تنیس

insert_link

local_library تاریخچه ورزش تنیس

insert_link

local_library تاریخچه پینت بال 2

insert_link

local_library تاریخچه پینت بال