خانواده، معرف شخصيت
- توضیحات
- دسته: خانواده ايراني
- بازدید: 261
جامعه شناسان از ٥ «نهاد» در جوامع انساني ياد مي كنند كه در اين ميان كانون خانواده، نخستين نهادي است كه پايه ها و زيربناي شخصيت كودك در آن پي ريزي مي شود و والدين با اولين «واج ها» و «واژه ها» كه به كار مي برند، مفاهيم را در ذهن كودك خود ذخيره مي كنند.
در واقع در كانون خانواده، اولين نقطه هاي اثرگذار بر ضمير كودك نقش مي بندد و از جمع نقاط شكل گرفته، خط به عنوان يك تصوير هندسي مسير حركت كودك را معني مي دهد و در فرآيند اين فراگيري، قدرت تصويرسازي كودك به سمت ترسيم فضاهاي هندسي در خلق آثار رشد مي كند.
بنابراين وقتي در حوزه روانشناسي، علل رفتارهاي يك فرد را به وراثت و شرايط محيطي نسبت مي دهند به اين معناست كه كودك بخشي از رفتارهاي خود را به صورت ارثي از والدين و بخش هاي ديگر را از محيط خانواده و ساير محيط هايي كه در آن فعاليت مي كند، كسب مي نمايد.
بدون ترديد نمي توان در عصر ارتباطات، منكر تاثيرگذاري وسايل ارتباط جمعي بر فرآيند رفتارهاي پيچيده انسان بود، ولي اين واقعيت را هم بايد پذيرفت كه « شخصيت» افراد معرف خانواده آنان است.
قدر مسلم وقتي نهاد خانواده يك شخص معيوب باشد عضو چنين خانواده اي در هر جايگاهي كه قرار گيرد -غير از آنچه كه هست- نبايد انتظاري از او داشت.اين مسئله بيانگر اين واقعيت است كه شخصيت افراد معرف خانواده آنان است و كساني مي توانند به خود، خانواده و جامعه خويش بهترين خدمات را ارائه كنند كه در كانون خانواده اي اصيل بزرگ شده باشند و افرادي سرمايه هاي خود، خانواده و جامعه را هدر مي دهند كه بنياد خانواده آنان سست باشد.لذا بحث مديريت خانواده به منظور هدايت آن به سمت كمال يك ضرورت است.بنابراين مقوله مديريت در خانواده را بايد براي رشد و تعالي جدي بگيريم تا بتوانيم از استعدادها و پتانسيل هايي كه در جامعه داريم حداكثر استفاده مطلوب را ببريم.