اراک
مردم اراک از نژاد مردم ميانه ايران مىباشند و بهدليل مرکزيت و علل اقتصادى و منطقهاى مهاجرپذير بوده است. گرچه از سال ۱۳۳۰۰ بهبعد روند مهاجرت بالعکس شده و اراک تبديل به شهرى مهاجرفرست گرديده است. زبانهاى دين ناحيه ترکى در شمال، فارسى در جنوب شرقي، کردى در غرب و لرى در جنوب غربى در خود شهر اراک مردم به زبان فارسى با لهجه اراکى سخن مىگويند
دلیجان
مراسم ازدواج
مراحل ازدواج استخاره، خواستگاري، شيرينىخوران، پاگيره (مراسم تعيين مهريه)، عقد، مراسم تختخوابدوزي، چادربران، حنابندان، مراسم حمام و عروسى مىباشد. در روز سوم عروسى مراسم پولاندازى انجام مىشد. در اين مراسم دعوت شدگان به جشن عروسى به خانه داماد رفته و بعد از صرف چاى و شيريني، در حد توان خود کمک مالى به آنها مىنمايند
مراسم تدفين
مرده را شب دفن مىکنند تا ستارهها داخل قبر شوند. براى راحتى فرد متوفی در دهانش آب تربت و آب زعفران مىريزند
مراسم نوروز
براى استفبال از نوروز مراسم هلهله انجام مىشود. عدهاى از جوانان محل، پنجاه روز قبل از عيد، کيسههائى بر دوش انداخته، يکى از آنها لباس زنانه مىپوشد و ديگرى نقش بز نرى را بازى مىکند و در محل راه افتاده و مىخوانند: هلهله، هوهو، صد به غله هوهو، پنجاه به نوروز داريم.
اهالى نيز در کيسه آنها روغن، آرد، کشمش، پول و .. مىريزند.
خوراک شب عيد را پلو و خورش اسفناج تشکيل مىدهد و در سفره هفتسين سير، سرکه، سمنو، سبزه، سنجد، سماق، قران، آينه، آب، تخممرغ رنگي، مقدارى حبوبات گذاشته مىشود. در روز سوم عيد ”آش سوم“ مىپزند تا سر رشته امور زندگى را تا پايان سال در دست گيرند
مراسم ماه محرم
از مراسم اين ماه، شبيهخوانى است. همچنين مراسم نخلبردارى نيز در نقاط از اين شهرستان اجراء مىشود. مراسم عاشورا از امامزاده شاه سليمان آغاز مىشود. مراسم قمهزنى نيز قبلاً انجام مىگرفته است
مراسم طلب باران
براى طلب باران رسم است آش باران بپزند.
در رسم ديگرى فردى لباس مندرسى مىپوشد، سوار بر چوبى که زنگونههاى بسيار دارد شده و حرکت مىکند. عدهاى از جوانان و نوجوانان او را همراهى کرده و با خواندن اشعارى به در خانه اهالى مىروند. اهالى نيز روى آنها آب پاشيده و هدايائى در کيسه آنها مىريزند



سلام
ممنون جالب بود اما ناقص درباره اداب و رسوم اراك خيلي حرفا واسه گفتن وجود داره!
زيااااااااددددد ددددد موافقم
سلام دوست من میشه یکم راجب رسم ها و ایین های اراک به من اطلاع بدی سپاس
میشه درمورد اخلاق وتفکرات مردم اراک چیزی بزارید من دچار دوگانگی شدم بزارید روشن شیم
جالب بودیکم ناقص بود
میشه در مورد آداب و رسوم اراک چیز های بیشتری بزارید
آداب و رسوم ما بیشتر از ایناس
سلام دوستان
من یه خواستگاری دارم که ایشون اصالتا واسه اراک هستن …. اما ساکن تهران که از طریق یه آشنا به هم معرفی شدیمو هیـــــــــــــــــچ شناختی از خوصیات اخلاقیه مردم این شهر ندارم
شب یلدا قرار جلسه آشنایی رو گذاشتیم ………. ممنون میشم از شمایی که داری حرفامو میخونی و میتونی در اینخصوص کمکی بهم کنی.
لطفا و خواهشا هر کی شناختی داره از مردم این شهر – خصوصیات مردااااااااااشون-خانم هاشون- طرز فکر- و اداب و رسومشون به اشتراک بذاره.
خیلی حیاتــــــــــــــیــه
وی ننه ایناشی بیدن دیه ولمان کنیدتون :
ا
افتضاااااااااااحن . به هییییییچ عنوان باهاشون وصلت نکنید
اراکی با همون اراکی وصلت کنه
پشیمون میشید اگر با اراکی ها پیمان ببندید
اصلا اراكى ها مگه رسم و رسوم هم دارن جز بد جنسى و اذيت و ازار ديگران كه جز اداب مخصوصشونه مگه كار ديگه ايى هم بلدن همه هم ميگن اراكيها خودشونم به خودشون رحم ندارن??????
سلام خیلی عالی بود
خیلی عالی بود ❤
لطفا توهین نکنید و جمع نبندید شما اگر از یک اراکی بدی دیدین دلیل بر این نیست که همه مردم اراک اینطور باشن
چی بگم
اراکیها مردمانی هستند که از حداقل امکانات حد اکثر استفاده را می برند. مردمانی بسیار باهوش و سیاست مداری هستند.از ۴۵۰۰ سیاست مدار از ابتدای دوره قاجار تا کنون ۱۴۵۰ نفر آن متعلق به منطقه اراک بوده.بخاطر زیرک بودن همیشه پست های کلیدی کشور را اشغال می کنند. باهوش و صنعتگر هستند برای همین در زمان شاه اکثر کارخانجات در این شهر ساخته شد. مردمانی بسیار شاه پرست بودند . به همین خاطر قرار بود نام شهر اراک به گل شهر آریامهر تغییر نام دهد. مردمانی تک رو هستند. روک حرف میزنند. زیر بار حرف زور نمی روند. باهوش و زرنگ . مردمانی کلفت سخن هستند . محال است که بتوانی سر یک
.اراکی کلاه بگذاری.تا زمانی که برای یک اراکی زرنگی نکنی کاری بهت ندارن