در سال ۱۹۸۴ میلادی اولین مجمع جهانی بهداشت خواستار نامگذاری روزی به عنوان روز جهانی بهداشت شد. از آن سال تاكنون همواره این روز گرامی داشته میشود و مراسمی در این خصوص با هدف افزایش آگاهی جامعه جهانی درباره یك موضوع خاص پیرامون تندرستی، برگزار میشود. موضوعات و مضامین این روز هر سال از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) با توجه به اولویتها و نیازمندیهای بهداشتی روز انتخاب میشود.در واقع این روز به منزله آغاز برنامه دراز مدت حمایتی و پشتیبانی از فعالیتهای آتی و بهرهبرداری از امكانات موجود در جهت ارتقای سطح بهداشت جهان خواهد بود. از این رو، WHO روز ۷ آوریل سال ۲۰۰۶ میلادی را با شعار «Working to gethers for health» به معنای «تلاشی همسو برای سلامتی» محور توسعه سلامت اعلام كرده است.
طبق بیانیه این سازمان، روز جهانی بهداشت در سال ۲۰۰۶ كه مصادف با ۷ آوریل هر سال است به بررسی بحران پرسنل بهداشتی در جهان اختصاص داده شده است. در این روز در سراسر جهان صدها سازمان میزبان برنامههایی برای جلب توجه افكار عمومی نسبت به بحران جهانی كمبود نیروی انسانی متخصا بهداشتی بودند و اعتبار، ارزش كار و فعالیت برای حفظ بهداشت و سلامت را یادآور شدند.همچنین در كنفرانس سانفرانسیسكو در سال ۱۹۴۶ تصمیم به تشكیل یك كنفرانس بینالمللی بهداشت گرفته شد كه اساسنامه آن در ۷ آوریل ۱۹۴۸ در نیویورك تنظیم و تصویب شد و در خرداد ماه همان سال اولین مجمع عمومیWHO در ژنو با حضور نمایندگان ۶۱ كشور جهان تشكیل شد.
گفتنی است كه ایران در ۲۹ آذر ۱۳۲۶ / ۲۳ نوامبر ۱۹۴۶ به عضویت سازمان جهانی بهداشت در آمد و همه ساله در اجلاس سالیانه آن و در كمیتههای منطقهیی در گروه مدیترانه شرقی شركت داشته است.
تلاش همسوی جهانی برای سلامتی
مقالات مرتبط


